FALCON 9

Pierwsza rakieta klasy orbitalnej

zdolna do ponownego lotu

PIERWSZY STOPIEŃ


PRZEGLĄD

Pierwszy stopień Falcona 9 posiada dziewięć silników Merlin oraz zbiorniki ze stopu aluminiowo-litowego magazynujące ciekły tlen (LOX) i naftę klasy rakietowej (RP-1). Falcon 9 generuje ponad 1,7 miliona funtów ciągu na poziomie morza.



PIERWSZY STOPIEŃ


NOGI

Pierwszy stopień Falcona 9 jest wyposażony w cztery nogi do lądowania wykonane z najnowocześniejszego włókna węglowego z aluminiowym "plastrem miodu". Umieszczone symetrycznie wokół podstawy rakiety, są one przechowywane u podstawy pojazdu i rozkładają się tuż przed lądowaniem.



PIERWSZY STOPIEŃ


SILNIKI

Ciąg dziewięciu silników Merlin pierwszego stopnia jest stopniowo zmniejszany pod koniec lotu pierwszego stopnia, aby ograniczyć przyspieszenie rakiety, gdyż jej masa maleje wraz ze spalaniem paliwa. Silniki te są także używane do zmiany kierunku lotu pierwszego stopnia przed wejściem w atmosferę oraz do wyhamowania pojazdu podczas lądowania.



PIERWSZY STOPIEŃ


SILNIKI - MERLIN SEA LVL

Merlin to rodzina silników rakietowych opracowanych przez SpaceX do użytku w rakietach nośnych Falcon 1, Falcon 9 i Falcon Heavy. Silniki Merlin wykorzystują RP-1 i ciekły tlen (LOX) jako paliwo rakietowe w cyklu zasilania gazowo-generatorowego. Silnik Merlin został zaprojektowany do odzysku i ponownego użycia.

INTERSTAGE


Interstage ("międzystopień"/stopień pośredni) jest strukturą kompozytową, która łączy pierwszy i drugi stopień Falcona, oraz która posiada pneumatyczne siłowniki umożliwiające rozdzielenie pierwszego i drugiego stopnia podczas lotu.


GRIDFINY

Falcon 9 jest wyposażony w cztery hipersoniczne płetwy kratownicowe umieszczone u podstawy interstage. Kierują one rakietą podczas powrotu na Ziemię poprzez przemieszczanie środka ciśnienia.

DRUGI STOPIEŃ


Drugi stopień, napędzany przez pojedynczy silnik próżniowy Merlin, dostarcza ładunek Falcona 9 na żądaną orbitę. Silnik drugiego stopnia zapala się kilka sekund po rozdzieleniu stopni i może być uruchamiany wielokrotnie, aby umieścić wiele ładunków na różnych orbitach.



DRUGI STOPIEŃ


SILNIKI - MERLIN VACUUM

Merlin Vacuum posiada większą sekcję wydechową i znacznie większą dyszę rozprężną, aby zmaksymalizować wydajność silnika w próżni kosmicznej. Jego komora spalania jest chłodzona regeneracyjnie, podczas gdy dysza rozprężna jest chłodzona promieniowo. Przy pełnej mocy, silnik Merlin Vacuum pracuje z największą wydajnością, jaką kiedykolwiek osiągnął wyprodukowany w USA węglowodorowy silnik rakietowy.

ŁADUNEK


OWIEWKI

Wykonane z kompozytu węglowego, owiewki chronią satelity w drodze na orbitę. Owiewki są odrzucane po około 3 minutach lotu, po ponownym wejściu w atmosferę lądują one delikatnie na oceanie przy użyciu spadochronów, a następnie są one odzyskiwane i wykorzystywane w kolejnych misjach.



ŁADUNEK


DRAGON

Statek kosmiczny Dragon jest zdolny do przewożenia do 7 osób i/lub ładunku w swojej części ciśnieniowej. Dodatkowo może on także przewozić ładunki w nieciśnieniowym bagażniku umieszczonym pod kapsułą.


Dowiedz się więcej o Dragonie>