FALCON HEAVY

Najpotężniejsza rakieta na świecie

FALCON HEAVY

PIERWSZY STOPIEŃ


PRZEGLĄD

Pierwszy stopień rakiety Falcon Heavy składa się z trzech boosterów. Boostery boczne są połączone na nosecone, interstage i octaweb. Tuż po starcie moc silników rdzenia centralnego zostaje zmniejszona. Po oddzieleniu się boosterów bocznych, moc silników boostera centralnego zostaje ponownie zwiększona do pełnego ciągu.



FALCON HEAVY

PIERWSZY

STOPIEŃ


NOGI

Pierwszy stopień Falcona Heavy jest wyposażony w 12 nóg do lądowania (po 4 na każdy booster) wykonanych z najnowocześniejszego włókna węglowego z aluminiowym "plastrem miodu".


Wszystkie 12 nóg do lądowania jest schowanych wzdłuż boku każdego boostera, aż do momentu tuż przed lądowaniem.



FALCON HEAVY

PIERWSZY

STOPIEŃ


SILNIKI

Pierwszy stopień Falcona Heavy posiada 27 silników Merlin umieszczonych na trzech aluminiowo-litowych boosterach rakietowych wypełnionych ciekłym tlenem (LOX) i naftą klasy rakietowej (RP-1). Falcon Heavy generuje ponad 5 milionów funtów ciągu podczas startu.



FALCON HEAVY

PIERWSZY STOPIEŃ


SILNIKI - MERLIN SEA LVL

Merlin to rodzina silników rakietowych opracowanych przez SpaceX do użytku w rakietach nośnych Falcon 1, Falcon 9 i Falcon Heavy. Silniki Merlin wykorzystują RP-1 i ciekły tlen (LOX) jako paliwo rakietowe w cyklu zasilania gazowo-generatorowego. Silnik Merlin został zaprojektowany do odzysku i ponownego użycia.

FALCON HEAVY

INTERSTAGE


Interstage ("międzystopień"/stopień pośredni) jest strukturą kompozytową, która łączy pierwszy i drugi stopień Falcona, oraz która posiada pneumatyczne siłowniki umożliwiające rozdzielenie pierwszego i drugiego stopnia podczas lotu.


GRIDFINY

Falcon Heavy jest wyposażony w 12 hipersonicznych płetw kratownicowych, po cztery na każdym boosterze, umieszczonych u podstawy interstage (booster centralny) lub noseconu (boostery boczne). Kierują one rakietą podczas powrotu na Ziemię poprzez przemieszczanie środka ciśnienia.

FALCON HEAVY

DRUGI STOPIEŃ


Falcon Heavy opiera się na sprawdzonej konstrukcji Falcona 9, która minimalizuje liczbę przypadków separacji stopni i maksymalizuje niezawodność. Drugi stopień, napędzany przez pojedynczy silnik próżniowy Merlin, dostarcza ładunek Falcona Heavy na żądaną orbitę. Silnik drugiego stopnia zapala się kilka sekund po rozdzieleniu stopni i może być uruchamiany wielokrotnie, aby umieścić wiele ładunków na różnych orbitach.



FALCON HEAVY

DRUGI STOPIEŃ


SILNIKI - MERLIN VACUUM

Merlin Vacuum posiada większą sekcję wydechową i znacznie większą dyszę rozprężną, aby zmaksymalizować wydajność silnika w próżni kosmicznej. Jego komora spalania jest chłodzona regeneracyjnie, podczas gdy dysza rozprężna jest chłodzona promieniowo. Przy pełnej mocy, silnik Merlin Vacuum pracuje z największą wydajnością, jaką kiedykolwiek osiągnął wyprodukowany w USA węglowodorowy silnik rakietowy.

FALCON HEAVY

ŁADUNEK


OWIEWKI

Wykonane z kompozytu węglowego, owiewki chronią satelity w drodze na orbitę. Owiewki są odrzucane po około 3 minutach lotu, po ponownym wejściu w atmosferę lądują one delikatnie na oceanie przy użyciu spadochronów, a następnie są one odzyskiwane i wykorzystywane w kolejnych misjach.



FALCON HEAVY

NIEZRÓWNANA WYDAJNOŚĆ


Z ponad 5 milionami funtów ciągu przy starcie, Falcon Heavy jest najbardziej wydajną obecnie latającą rakietą. Dla porównania, ciąg startowy Falcona Heavy równa się około osiemnastu samolotom Boeing 747 przy pełnej mocy. Falcon Heavy może wynieść na orbitę odpowiednik w pełni załadowanego samolotu odrzutowego Boeing 737 - wraz z pasażerami, bagażem i paliwem.



Carousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel image