Na urządzeniach mobilnych stronę najlepiej oglądać w trybie komputerowym | Wesprzyj moją działalność:
Dawno, dawno temu była sobie magiczna księga baśni podzielona na trzy części, znana jako 3 rozdziały.
O GRZE
3 rozdziały szybka i banana karcianka typu wybierz-zagraj-zapunktuj, która dzieli się na trzy rundy, w których zbierzesz towarzyszy, sprawdzisz skuteczność swojej drużyny oraz "poznasz finał tej historii".
Grę można skategoryzować jako familijną grę karcianą w klimatach fantasy. Mechaniki w niej zastosowane to Closed Drafting oraz Trick-taking.
Losowość rozgrywki można ocenić na około 7/10, poziom interakcji między graczami na 8/10, a złożoność na około 3/10. W skład komponentów gry wchodzą: 115 żetonów punktów (3 rodzaje), 50 kart oraz instrukcja. Rozgrywka trwa około 20-30 minut, a bawić można się w gronie od 2 do 6 osób w wieku od 10 lat (ale i dzieciaki w wieku 8+ być może poradzą sobie z tym tytułem).
ROZGRYWKA
Każdy z graczy otrzymuje 8 kart, które w pierwszej fazie (rozdziale) wybiera poprzez zachowanie 1 z 8 kart i przekazanie pozostałych 7 kolejnemu graczowi. Z 7 kart otrzymanych od wcześniejszego gracza wybiera kolejną 1 kartę, a pozostałe 6 przekazuje kolejnemu graczowi. Czynności te są powtarzane aż każdy z graczy zbierze 7 kart, ostatnie z ośmiu kart trafiają do pudełka i nie biorą udziału w rozgrywce.
W drugim "rozdziale" zachowane karty są zagrywane. Pierwszy gracz zagrywa jedną z nich, a kolejni, zgodnie z kierunkiem ruchu wskazówek zegara zagrywają kolejne. Każda z kart posiada wartość od 1 do 50 i na podstawie tej właśnie wartości ustala się który z graczy wygrywa dane wyłożenie (osoba ta otrzymuje warty dwa punkty żeton gwiazdy). Następnie rozpatruje się zdolności zagranych kart. Zdolności te odnoszą się do wyłożonych w danym momencie na stole kart (swojej karty i kart innych graczy). Po rozpatrzeniu zdolności kart gracze, którzy spełnili warunki, otrzymują żetony serduszek (1 pkt) i/lub klejnotów (1 pkt za 2). Karty następnie wracają do graczy (lądują wyłożone przed nimi).
Po zagraniu przez graczy wszystkich 7 kart rozpoczyna się "rozdział" trzeci, w którym ponownie rozpatruje się zdolności kart, ale tym razem wyłącznie pomiędzy kartami danych graczy (tzn. w obrębie zagranych w ciągu drugiego "rozdziału" 7 kart). Gracze otrzymują następnie odpowiednie żetony i po tym przystępują do ostatecznego podliczenia punktów. Grę oczywiście wygrywa osoba z największą liczbą punktów.
MOJA OPINIA
Grę rozkłada się na stole absolutnie błyskawicznie. Tasujemy i rozdajemy karty, wybieramy swoje zestawy i możemy grać! Do rozgrywki nie potrzeba także zbyt wiele miejsca, dzięki czemu zagrać można prawie wszędzie. Aż sześcioosobowa maksymalna rozgrywka pozwala zaś na zabawę w dość sporym gronie (doceniam zawsze możliwość zagrania w jakąkolwiek grę w więcej niż 4, a już szczególnie więcej niż 5, osób). Sama zabawa jest bardzo szybka, gra się naprawdę dynamicznie, a downtime prawie, że nie istnieje.
Co ciekawe i bardzo pozytywnie zaskakujące, to mimo, że pozycja ta jest banalna, a jej zasady są szalenie wręcz proste (jak to zresztą najczęściej bywa w takich niewielkich karciankach), to znajdziemy w niej zadziwiająco sporo strategii. Odpowiednie dobranie swoich kart w pierwszym "rozdziale", tak aby dały jak najwięcej punktów w "rozdziale" trzecim, a także odpowiednie ich zagrywanie w "rozdziale" drugim (reagowanie na sytuację na stole lub też tworzenie odpowiednich warunków jeśli zagrywa się jako pierwszy) są absolutnie kluczowe.
3 rozdziały są przy tym wykonane w sposób bardzo przyjemny. Jakościowo nie mam nic do zarzucenia, jest dobrze, jeśli zaś chodzi o motyw przewodni i grafiki, to wręcz muszę pochwalić autorów. Jak na tak prosta karciankę jest naprawdę ciekawie i zabawnie. Ilustracje stworzone są w bardzo charakterystycznym stylu, który prezentuje się nad wyraz dobrze i potrafi rozbawić.
Największymi plusami gry są ciekawy draft, indywidualne zdolności postaci oraz ich cechy, których efekty są najlepsze jeśli zostaną odpowiednio dobrane/zagrane z innymi kartami a także fakt przechodzenia zagranych kart do ostatniej rundy, w której oddziałują na siebie wzajemnie.
Reasumując, 3 rozdziały to gra bardzo przyjemna, szalenie wręcz regrywalna (po zakończeniu zabawy wjeżdża nawet syndrom "ja chcę jeszcze raz"), dobrze skalowalna, która zapewnia masę frajdy i śmiechu, a przy tym wymaga nieco taktycznego myślenia! Ciężko doszukać się w niej jakichkolwiek minusów (można na siłę mówić o losowości, ale to mankament każdej gry tego typu). Tytuł ten nada się absolutnie dla każde, obojętne od wieku i poziomu zaawansowania. Bez najmniejszych wątpliwości polecam jako świetny przerywnik między większymi i poważniejszymi tytułami, ale także jako bardzo dobre "główne danie" na co bardziej luźne spotkania.
PLUSY:
Błyskawiczny setup
Regrywalność
Szybkość rozgrywki
Zaskakująco sporo strategii
Banalność i intuicyjność zasad
Dobre wykonanie
Ładne i zabawne ilustracje
Dobra skalowalność
Przyjemność rozgrywki
Ciekawy draft
Przechodzenie do kolejnego rozdziału kart zagranych
Cechy i zdolności postaci
MINUSY:
Losowość (standard w grach tego typu)
WERDYKT:
BARDZO DOBRA SZYBKA KARCIANKA DLA KAŻDEGO!
Na Board Game Geek posiada solidną ocenę od graczy na poziomie około 7,2/10.
OCENA:
7,5/10
W GRĘ MIAŁEM PRZYJEMNOŚĆ ZAGRAĆ DZIĘKI UPRZEJMOŚCI WYDAWNICTWA REBEL. DZIĘKUJĘ!
WYDAWNICTWO NIE MIAŁO JAKIEGOKOLWIEK WPŁYWU NA TREŚĆ NINIEJSZEJ RECENZJI.