Na urządzeniach mobilnych stronę najlepiej oglądać w trybie komputerowym | Wesprzyj moją działalność:
Pagórkowate krajobrazy Dartmoor oferują zróżnicowane siedliska dla roślin i zwierząt. Gdy ważki i inne owady krzątają się nad strumykiem, owce i konie pasą się na otwartych wrzosowiskach. Można także dostrzec niezliczone stworzenia szybujące po niebie i skrywające się w podszyciu.
O GRZE
Leśne rozdanie: Dartmoor to gra karciana, w której gracze tworzą przed sobą lasy i wrzosowiska, które w trakcie rozgrywki zapełniają zwierzętami i roślinami, starając się łączyć je w jak najbardziej punktujące sposoby.
Grę można skategoryzować jako dość lekki tableau builder. Mechaniki w niej zastosowane to End Game Bonuses, Hand Management, Layering, Multi-Use Cards, Open Drafting, Set Collection i Tags.
Losowość rozgrywki można ocenić na około 6/10, poziom interakcji między graczami na 3/10, a złożoność na około 4,5/10. W skład komponentów gry wchodzą: 180 kart, notes punktacji, dwustronna plansza polany i instrukcja. Rozgrywka trwa według wydawcy około 60 minut (ale może się o wiele bardziej wydłużyć). Bawić można się w gronie od 2 do 5 osób w wieku od 10 lat.
ROZGRYWKA
Rozgrywkę rozpoczyna się od przygotowania puli kart: część z nich jest usuwana, a bliżej spodu talii umieszcza się 3 karty zimy, które będą wyznacznikiem końca gry.
Gracze wybierają po jednej karcie jaskini z dostępnej puli, a następnie rozpatrują przypisane do nich asymetryczne efekty.
Podczas zabawy kolejno rozgrywa się swoje tury. W każdej z nich gracze wykonują 1 z 2 możliwych akcji: dobieranie 2 kart albo zagrywanie karty i rozpatrywanie jej bonusu płacąc przy tym jej ewentualny koszt (walutą są inne karty z ręki).
Wśród kart znajdują się drzewa, krzewy i tereny, które stanowią bazę środowiska. Zagrywa się je tworząc unikalny krajobraz.
Drugą grupę stanowią zwierzęta i rośliny. Zagrywa się je w odpowiednich miejscach pod kartami drzew, krzewów i terenów, przestrzegając określonych zasad rozmieszczenia. Karty zwierząt i roślin są podzielone, co oznacza, że podczas zagrywania należy zdecydować, z której strony się korzysta i tę właśnie pozostawia się widoczną.
Na kartach znajdują się rozmaite efekty i bonusy, część z nich działa natychmiast, inne zapewniają punkty na koniec gry. To właśnie umiejętne zarządzanie efektami i bonusami stanowi istotny element strategii i pozwala jak najlepiej wykorzystywać nadarzające się okazje.
Gdy któryś z uczestników wyciągnie ze stosu trzecią kartę zimy, gra natychmiast się kończy i nastepuje sumowanie punktów.
MOJA OPINIA
Leśne rozdanie: Dartmoor wygląda ślicznie. Grafiki na kartach są bardzo ładne i dobrze oddają dość niespotykany klimat angielskiego wrzosowiska Dartmoor z jego charakterystyczną fauną i florą. Wizualnie jest na prawdę fajnie, a atmosfera tego unikalnego środowiska bez dwóch zdań jest wizualnie odczuwalna. Plansza polany jest ładna, solidna i dwustronna, co zdecydowanie zasługuje na pochwałę. Co więcej, jest bardzo przydatna do śledzenia liczby kart dostępnych na rynku, dzięki czemu nie trzeba ciągle liczyć czy liczba ta osiągnęła już dziesięć (osiągnięcie tej wartości wymusza wyczyszczenie rynku). Wykonanie jest przyzwoite i raczej pod tym względem nie ma się do czego przyczepić.
Zasady gry są bardzo jasne i można się ich nauczyć w zaledwie kilka minut. Instrukcja jest raczej klarowana i zwięźle przedstawia najważniejsze reguły. Wyjaśnienie tej pozycji nowym graczom nie powinno sprawiać problemu. Łącząc to z szybkim i intuicyjnym setupem, rozpoczęcie zabawy zawsze będzie bardzo sprawne. Co ważne, karty mają bardzo dobrze dobrane symbole, które w jasny sposób odróżniają poszczególne ich typy, a do tego same w sobie są bardzo klarowne. Odpowiednie ich przypasowywanie i korzystanie z bonusów staje się więc bardzo szybko absolutnie bezproblemowe. Na minus zdecydowanie fakt, że załącznik z wyjaśnieniami kart jest dostępny tylko online, co może być niewygodne dla osób, które wolą podczas rozgrywki mieć wszystko pod ręką w formie fizycznej, szczególnie, że mogą się podczas niej pojawić drobne wątpliwości odnośnie interpretacji niektórych bonusów.
Mechanicznie jest zdecydowanie dobrze. Główna mechanika budowania lasu działa świetnie. Gra daje dobre możliwości combowania kart i różne potencjalne strategie, które można przyjąć podczas rozgrywki. Ogółem mechanika habitatów na plus, zarówno drzew i krzewów wokół których dopasowujemy zwierzęta i rośliny, jak i wrzosowisk, w których karty dodajemy tylko nad i pod nimi, ale za to podwójnie. Opłacanie kart innymi kartami jest eleganckim rozwiązaniem, które sprawia, że każda karta w ręce ma wartość, ale jednocześnie wymusza to sporo móżdżenia się nad tym, które karty poświęcić, a które zagrać. Możliwe są różne strategie, czy to skupienie się na budowaniu dużego lasu pełnego różnorodnych gatunków, czy też bardziej skoncentrowane podejście z naciskiem na konkretne kombinacje zwierząt i roślin. Na plus też możliwość gry w pięć osób.
Gra posiada też drobny walor edukacyjny, nazwy zwierząt i roślin na kartach są autentyczne, a dopasowanie zwierząt do odpowiednich habitatów odzwierciedla rzeczywiste preferencje środowiskowe. To może być miły bonus, szczególnie podczas grania z młodszymi osobami.
Jest jednak kilka rzeczy, które mogłyby być nieco lepiej zrealizowane. Rozgrywka może się nieco dłużyć, szczególnie w pełnym składzie. Przy tym dużo jest liczenia przy punktacji końcowej, co może nieco wydłużać zakończenie gry i być męczące. Istnieje też nieco downtime'u przy zastanawianiu się nad optymalnym ruchem. Mamy tutaj także do czynienia ze sporą stołożernością, lasy szybko się rozrastają i zapełniają stół do końca gry, co może być problematyczne, szczególnie przy mniejszych przestrzeniach dostępnych do zabawy. Na minus również mało wykorzystany potencjał mechaniki jaskiń, choć wprowadzają one asymetryczne warunki startowe, to ich wpływ na rozgrywkę nie jest ostatecznie tak znaczący jak mógłby być i to element, który wydaje się nierozwinięty.
Pozycja ta zdecydowanie jest regrywalna, głównie ze względu na różnorodność kart, możliwe strategie i losowość doboru. Każda rozgrywka będzie przebiegała trochę inaczej w zależności od tego, jakie karty zostaną wyciągnięte i w jakiej kolejności oraz jakie wizje gry przyjmą gracze. Możliwość zabawy w pięć osób dodatkowo zwiększa ten aspekt.
Reasumując, Leśne rozdanie: Dartmoor to ładny, przyjemny i dobrze zaprojektowany tableau builder, który powinien przypaść do gustu miłośnikom tego typu gier. Jest to pozycja, która może spokojnie wracać na stół, szczególnie gdy mamy ochotę na coś lekkiego, ale jednocześnie z dobrymi możliwościami strategicznymi. Dla nowicjuszy będzie to świetne wprowadzenie do gier z mechaniką budowania stołu, a dla wyjadaczy będzie to miły i przyjemny tytuł z ciekawie zastosowanymi mechanikami. Drobny walor edukacyjny i ładne ilustracje to dodatkowe atuty, szczególnie dla młodszych graczy. Ogółem gra się naprawdę przyjemnie, dobrze zrealizowana strategia daje sporo satysfakcji, a aspekt losowy nie razi. Polecam!
PLUSY:
Regrywalność
Ładna i solidna dwustronna plansza polany
Ładne grafiki na kartach
Czytelność kart
Jasność symboli
Proste i intuicyjne zasady
Klarowność instrukcji
Szybki setup
Dobre możliwości combowania
Możliwe różne strategie
Ciekawa mechanika habitatów
Opłacanie kart innymi kartami
Możliwość gry w pięć osób
Drobny walor edukacyjny
MINUSY:
Nieco downtime'u przy zastanawianiu się
Załącznik z wyjaśnieniami karat tylko online
Całkiem długa rozgrywka
Dużo liczenia przy punktacji końcowej
Mało wykorzystany potencjał mechaniki jaskiń
Spora stołożerność
WERDYKT:
ŁADNY, PRZYJEMNY I PROSTY TABLEAU BUILDER
Na Board Game Geek posiada bardzo przyzwoitą ocenę od graczy na poziomie 7,6/10.
OCENA:
7,5/10
W GRĘ MIAŁEM PRZYJEMNOŚĆ ZAGRAĆ DZIĘKI UPRZEJMOŚCI WYDAWNICTWA REBEL. DZIĘKUJĘ!
WYDAWNICTWO NIE MIAŁO JAKIEGOKOLWIEK WPŁYWU NA TREŚĆ NINIEJSZEJ RECENZJI.