Na urządzeniach mobilnych stronę najlepiej oglądać w trybie komputerowym | Wesprzyj moją działalność:
Super Heavy to bardzo złożony pojazd, pod którym znajdują się 33 silniki Raptor. O ile na zdjęciach z zewnątrz wygląda on bardzo efektownie, to dopiero w środku zaczyna się robić naprawdę niesamowicie. Dziś przyjrzyjmy się bliżej systemowi dystrybucji paliwa wewnątrz Super Heavy, w tym drugorzędnemu zbiornikowi do lądowania, i rozbierzemy na części pierwsze to, co o nich wiemy.
Wszystkie rendery w tym artykule, jak i sam artykuł, zostały stworzone przez niesamowitą ekipę Ringwatchers. Autorstwo zdjęć zostało każdorazowo wskazane przy danym zdjęciu. Jeśli spodoba Ci się tłumaczenie, rozważ wsparcie mojej działalności poprzez dokonanie zakupu w nowootwartym sklepie X Polska
33 silniki Raptor podczas drugiego lotu testowego Starshipa. | Zdjęcie: SpaceX.
Podstawy
Jeśli jeszcze nie wiecie, 33 silniki Raptor Super Heavy są zasilane kriogenicznym ciekłym metanem (CH₄) i ciekłym tlenem (O₂), które są odpowiednio paliwem i utleniaczem.
Super Heavy posiada również zbiornik " do lądowania" z ciekłym tlenem, zwany również zbiornikiem "czołowym", który jest mniejszym, odizolowanym zbiornikiem używanym podczas lądowania. Ten mniejszy zbiornik jest podłączony tylko do środkowych 13 silników Raptor i ogranicza efekty, które mogłyby zostać wywołane przez przemieszczanie się paliwa w znacznie większym zbiorniku głównym.
Mając to na uwadze, można przystąpić do omówienia każdej części tego systemu, zaczynając od dołu, a następnie kierując się na zewnątrz.
Schemat przekrojowy systemu dystrybucji paliwa. | Render: Chameleon Circuit.
Gródź rufowa zbiornika ciekłego tlenu
Zaczynając od samego dołu Super Heavy, widzimy kopułę rufową, która ma łącznie 66 otworów zasilających zarówno ciekły metan, jak i ciekły tlen do różnych pierścieni silników Raptor. W Super Heavy silniki są rozmieszczone w układzie pierścieni po 20, 10 i 3 silniki, przechodząc od zewnątrz do wnętrza.
Na krawędzi kopuły znajduje się 40 otworów, które doprowadzają paliwo i utleniacz do pierścienia 20 silników. Są one rozmieszczone w 20 parach, z większym otworem na ciekły tlen i mniejszym otworem na ciekły metan.
Otwory doprowadzające ciekły metan (żółty) i ciekły tlen (niebieski) do 20 zewnętrznych Raptorów. | Zdjęcie: Nic Ansuini dla NASASpaceflight.
Dodatkowe 26 otworów doprowadzających znajduje się na płaskiej płycie pośrodku kopuły, która często nazywana jest płytą oporową lub pokrywą rufową. Dostarczają one paliwo i utleniacz do 13 wewnętrznych silników Raptor.
Otwory doprowadzające ciekły metan (żółty) i ciekły tlen (niebieski) do wewnętrznych 13 Raptorów. | Zdjęcie: Kevin Randolph dla WAI Media.
Doprowadzanie ciekłego tlenu do 20 silników
Zewnętrzne 20 silników Super Heavy przeprowadza tylko jedno spalanie w locie, a zatem wystarczy, że będą one w stanie pobierać paliwo wyłącznie z głównych zbiorników. Dlatego też otwory w kopule są miejscem, w którym paliwo przepływa do silników.
Z otworów tych wystają zespoły zaworów, o których więcej na końcu artykułu.
Otwory doprowadzające i zawory dla zewnętrznych 20 Raptorów (zaznaczono 10 z 20). | Zdjęcie: RGV Aerial Photography.
Rury biegną po zewnętrznej stronie kopuły, aby połączyć się z silnikami, które znajdują się pod nią. Podobne rozwiązanie zastosowano w przypadku zasilania ciekłym metanem, ale o tym później.
Rury doprowadzające ciekły tlen do 20 zewnętrznych Raptorów (zaznaczono 4 z 20). | Zdjęcie: Kevin Randolph dla WAI Media.
Poniższy render pokazuje 20 zaworów i rur na zewnątrz kopuły, które służą do zasilania 20 zewnętrznych silników.
Render systemu zasilania ciekłym tlenem dla 20 zewnętrznych Raptorów. | Render: Chameleon Circuit.
Konstrukcja płyty oporowej
Na płycie oporowej, która jest zasadniczo płaskim dyskiem mieszczącym mocowania dla 13 centralnych silników Raptor, dodatkowa konstrukcja jest umieszczana na wewnętrznej jej powierzchni przed instalacją w grodzi.
Ta stalowa, 20-stronna konstrukcja ma liczne szczeliny, przez które przechodzą krytyczne przewody hydrauliczne, a także prawdopodobnie zapewnia dodatkową stabilność.
Zdjęcia: 1 - Kevin Randolph dla WAI Media, 2 i 4 - RGV Aerial Photography, 3 - BocaChicaGal dla NASASpaceflight.
Kolektor dystrybucji ciekłego metanu
Pośrodku tej konstrukcji znajduje się sekcja cylindryczna z 34 otworami. Otwory w tej cylindrycznej części są rozmieszczone w układzie 20-10-3+1, od góry do dołu. Wszystkie otwory są rozmieszczone w równych odstępach, z wyjątkiem czwartego "dodatkowego" otworu w dolnym rzędzie.
Górne 30 otworów doprowadza ciekły metan do pierścienia odpowiednio 20 i 10 silników, a jeden z dolnych otworów służy do podłączenia rury napełniającej/spustowej z szybkozłącza.
Pozostałe trzy otwory w dolnym rzędzie przeznaczone są dla części systemu dystrybucji ciekłego tlenu, więc na razie je zignorujemy.
Zdjęcia: 1 - BocaChicaGal dla NASASpaceflight, 2 - Kevin Randolph dla WAI Media.
Rura napełniająca/spustowa to rura biegnąca bezpośrednio od panelu szybkozłącza do jednego z dolnych otworów w kolektorze ciekłego metanu.
Gdy paliwo zacznie napływać, wypełni ono cały Booster od dołu do góry, zaczynając od zalania instalacji rozprowadzającej paliwo i powoli kierując się w górę rury spustowej do głównego zbiornika.
Zdjęcia: 1 - BocaChicaGal dla NASASpaceflight, 2 - RGV Aerial Photography.
Ponieważ kolektor znajduje się pośrodku Boostera, znajduje się on bezpośrednio nad środkowymi 3 silnikami Raptor, a zatem nie ma potrzeby instalowania rur łączących kolektor z tymi silnikami.
Zasilanie ciekłym metanem dla środkowych 3 Raptorów. | Zdjęcie: BocaChicaGal dla NASASpaceflight.
Z tego kolektora, 10 rur, z dwoma zgięciami w każdej, jest zamontowanych na pierścieniu 10 otworów. Łączą się one bezpośrednio z otworami w płycie oporowej, które zasilają pierścień 10 silników.
Zdjęcia: 1 - Kevin Randolph dla WAI Media, 2 - BocaChicaGal dla NASASpaceflight, 3 - RGV Aerial Photography.
Analogicznie, 20 rur rozchodzi się z pierścienia 20 otworów i łączy się bezpośrednio z otworami w kopule, które prowadzą do pierścienia 20 silników. Jak omówiono wcześniej w przypadku zasilania ciekłym tlenem dla pierścienia 20 silników, kopuła znajduje się powyżej miejsca, w którym faktycznie znajdują się silniki, a zatem rury biegną dalej na zewnątrz kopuły, w dół do silników.
Zdjęcia: 1 i 3 - RGV Aerial Photography, 2 - Kevin Randolph dla WAI Media.
Mając na uwadze powyższe informacje, na potrzeby poniższej wizualizacji, przewody zasilające dla 20 silników są zaznaczone na różowo, przewody zasilające dla 10 silników na żółto, a rura napełniająca/spustowa na czerwono.
Render poszczególnych etapów dostarczania ciekłego metanu dla wszystkich 33 Raptorów. | Render: Chameleon Circuit.
Dodatkowo, na górze pierścienia kolektora zainstalowany jest duży element w kształcie wycinka wielościennego ostrosłupa (ang. frustum), który rozszerza się na zewnątrz, aby docelowo pomieścić zbiornik ciekłego tlenu do lądowania.
Element ten ma zamontowane duże zewnętrzne podłużnice, które biegną dalej do samego kolektora.
Zdjęcia: 1 - Kevin Randolph dla WAI Media, 2 - RGV Aerial Photography.
Zasilanie ciekłym tlenem dla 13 silników
Patrząc na pierścień 10 silników, nad każdym z nich znajdują się połączenia w kształcie litery Y (Y-split). Są one ważne, ponieważ pozwalają Super Heavy przełączać się między zbiornikiem głównym a zbiornikiem do lądowania w celu dostarczania ciekłego tlenu.
Zdjęcia: 1 - Kevin Randolph dla WAI Media, 2 - BocaChicaGal dla NASASpaceflight, 3 - RGV Aerial Photography.
Rura skierowana pionowo to zasilanie ze zbiornika ciekłego tlenu do lądowania, do którego ostatecznie zostaną podłączone pozostałe orurowanie. Rura skierowana ukośnie to zasilanie ze zbiornika głównego ciekłego tlenu i nie będą do niej podłączone żadne dodatkowe rury. Ważne jest, aby przewody zasilające znajdowały się blisko dna zbiornika, zapewniając możliwość wykorzystania jak największej ilości paliwa.
Zdjęcia: 1 i 2 - RGV Aerial Photography.
W przypadku trzech środkowych silników Raptor zastosowano podobną strukturę Y-split, ale łączy się ona nieco inaczej, ponieważ znajduje się pod kolektorem ciekłego metanu.
Pionowe rury są takie same i skierowane bezpośrednio w górę, aby ostatecznie zostać podłączone do zbiornika ciekłego tlenu do lądowania. W przeciwieństwie do pierścienia 10 silników, te będą podłączane bezpośrednio do dna zbiornika, ale o tym za chwilę.
Rury zasilające zbiornik ciekłego tlenu do lądowania dla środkowych 3 Raptorów. | Zdjęcie: BocaChicaGal dla NASASpaceflight.
W przypadku zasilania głównego zbiornika rura oddziela się i biegnie dalej pod trójkątną konstrukcją usztywniającą wewnątrz kolektora ciekłego metanu. Wychodzą one z kolektora przez trzy niewykorzystane otwory w dolnym rzędzie otworów, o których mówiliśmy wcześniej.
Nie jest jasne, jak dokładnie wygląda rura po wyjściu, ponieważ mamy tylko jedno zdjęcie tej sekcji, ale zakłada się, że po prostu pobiera ona paliwo z tej pozycji.
Rura zasilająca główny zbiornik ciekłego tlenu dla jednego z 3 środkowych Raptorów. | Zdjęcie: BocaChicaGal dla NASASpaceflight.
Poniższy render pokazuje, jak naszym zdaniem wygląda to rozwiązanie, ze względu na brak zdjęć, z pewnymi spekulacyjnymi elementami związanymi z zagięciami rur i rozmieszczeniem osprzętowania.
Render zasilania ciekłym tlenem dla wewnętrznych 13 Raptorów. | Render: Chameleon Circuit.
Podstawa rury spustowej ciekłego metanu
Bezpośrednio nad tymi dopływami i wewnątrz kolektora ciekłego metanu znajduje się podstawa rury spustowej ciekłego metanu (lub rury przesyłowej). Aczkolwiek, technicznie rzecz biorąc, jest ona zainstalowana jako część zespołu zbiornika do lądowania.
Przechodzi ona przez środek zbiornika ciekłego tlenu do lądowania, co oznacza, że jest to swego rodzaju zbiornik wewnątrz zbiornika wewnątrz zbiornika.
Ten element rury spustowej jest dość niesławny, ponieważ implodował podczas kriogenicznego testu ciśnieniowego Super Heavy 7 w dniu 14 kwietnia 2022 roku. Po tym teście projekt został zmodyfikowany tak, aby usztywnienia obręczy były znacznie większe i liczniejsze.
Zdjęcia: 1 - BocaChicaGal dla NASASpaceflight, 2 - Kevin Randolph dla WAI Media.
Odkładając to na bok, możemy zobaczyć element na dole, który rozszerza się na zewnątrz, który SpaceX określa jako "krążek hokejowy". Pośrodku znajduje się duży otwór, który umożliwia opróżnianie ciekłego metanu z rury spustowej do misy ciekłego metanu.
Dodatkowe trzy mniejsze otwory znajdują się na zewnątrz właściwej rury spustowej. Te mniejsze otwory będą ostatecznie, po zamontowaniu, mieściły dopływy do zbiornika ciekłego tlenu do lądowania dla środkowych 3 silników Raptor.
Zdjęcia: 1 i 2 - Kevin Randolph dla WAI Media.
Patrząc na złomowaną sekcję rufową Boostera, możemy zobaczyć "krążek hokejowy" znajdujący się bezpośrednio pośrodku. Warto zaznaczyć, że kopuła rufowego zbiornika do lądowania jest obecna na tym zdjęciu, co normalnie nie miałoby miejsca.
Podstawa rury spustowej w złomowanej sekcji rufowej Boostera. | Zdjęcie: RGV Aerial Photography.
Na poniższym renderze można zobaczyć, jak podstawa rury spustowej łączy się z komponentami Boostera.
Render zainstalowanej podstawy rury spustowej ciekłego metanu. | Render: Chameleon Circuit.
Zbiornik ciekłego tlenu do lądowania
Zbiornik ciekłego tlenu do lądowania to zbiornik o szerokości 3 metrów, który znajduje się wewnątrz wspomnianej wcześniej sekcji "frustum" na górze kolektora ciekłego metanu.
Zbiornik ten otacza rurę spustową ciekłego metanu, a na poniższym zdjęciu widać, jak rura ta przechodzi przez środek zbiornika.
Zdjęcia: 1 - RGV Aerial Photography, 2 - Kevin Randolph dla WAI Media.
W praktyce zbiornik ten jest montowany wraz z podstawą rury spustowej ciekłego metanu przed zamontowaniem jej w sekcji rufowej Boostera, jednak wcześniej, na potrzeby tego artykułu, pokazaliśmy jak wygląda ona samodzielnie, bez zamontowanego wokół niej zbiornika.
Zbiornik na ciekły tlen do lądowania umieszczony na podstawie rury spustowej. | Zdjęcie: Kevin Randolph dla WAI Media.
Na górze i na dole zbiornika znajdują się otwory, przez które przechodzi rura spustowa ciekłego metanu, a po całkowitym osadzeniu łączy się on z, wspominaną wcześniej, rozszerzoną sekcją znajdującą się u jej podstawy, łącząc ostatecznie dopływy do trzech środkowych silników Raptor z właściwym zbiornikiem do lądowania.
Spód zbiornika z ciekłym tlenem do lądowania. | Zdjęcie: Nic Ansuini dla NASASpaceflight
W przeszłości mieliśmy okazję zobaczyć kompletny układ poza Boosterem, gdy SpaceX wyprodukowało testowy zbiornik, który został poddany testom na początku 2022 roku w zakładzie SpaceX w McGregor.
Testowy zbiornik ciekłego tlenu do lądowania. | Zdjęcie: Kevin Randolph dla WAI Media.
Z boku tego zbiornika instalowanych jest 10 rur z 90-stopniowym zagięciem, które łączą się z pionową rurą na wspomnianych wcześniej Y-splitach, doprowadzając ciekły tlen do pierścienia 10 silników. Oznacza to, że po tym etapie montażu do zbiornika ciekłego tlenu do lądowania podłączonych jest łącznie 13 Raptorów.
Rury łączące zbiornik ciekłego tlenu do lądowania z 10 silnikami wewnętrznymi. | Zdjęcie: RGV Aerial Photography.
Poniższy render pokazuje, jak wygląda to po całkowitym złożeniu. Należy zauważyć, że dwa z dopływów zasilających dla środkowych 10 silników zostały na tej grafice usunięte, aby możliwe było ukazanie wycięcia w ścianę zbiornika, przez które widać rurę spustową.
Render systemu zbiornika na ciekły tlen do lądowania. | Render: Chameleon Circuit.
Misa na ciekły metan
Po całkowitym zmontowaniu, obszar kolektora ciekłego metanu został teraz przekształcony w zamkniętą misę pod zbiornikiem ciekłego tlenu do lądowania, która pozwoli paliwu z rury spustowej wypełnić ten obszar i wydostać się przez 33 otwory.
Poniższe zdjęcie pokazuje, jak wygląda zamknięta misa z zewnątrz, po usunięciu innych otaczających ją elementów.
Zmontowana misa na ciekły metan w złomowanej sekcji rufowej. | Zdjęcie: RGV Aerial Photography.
Poniższy render pokazuje, jak wygląda misa po zainstalowaniu zbiornika na ciekły tlen do lądowania, z rufową kopułą zbiornika działającą jako wspólna gródź. Należy zauważyć, że część ściany misy została na tej grafice usunięta, aby możliwe było ukazanie wnętrza misy (zaznaczone na złoty kolor).
Render obszaru misy zbiorczej ciekłego metanu. | Render: Chameleon Circuit.
Rura spustowa ciekłego metanu
Podczas gdy podstawowa część rury spustowej jest instalowana wraz ze zbiornikiem na ciekły tlen do lądowania, pozostała jej część jest montowana na znacznie późniejszym etapie. Gigantyczna rura, którą widać na poniższym zdjęciu, łączy zbiornik ciekłego metanu na szczycie Boostera z systemem dystrybucji paliwa i znajduje się wewnątrz wspólnej kopuły, położonej mniej więcej w połowie wysokości Boostera.
Zdjęcia: 1 i 2 - BocaChicaGal dla NASASpaceflight.
Główne zawory paliwa
Prócz rur do przepływu paliwa, należy także mieć sposób na zatrzymanie tego przepływu przez określone z nich. Nasza wiedza na temat konstrukcji Boostera pozwala nam sądzić, że w sekcji rufowej Super Heavy znajduje się około 79 głównych zaworów przepływu paliwa.
Zawory używane w Starshipie są dość ukryte i naprawdę robią wrażenie, gdy się o nich pomyśli. Zawory te muszą działać w warunkach kriogenicznych i atmosferycznych, co może być trudnym zadaniem.
Zdjęcia: 1, 2 i 3 - Kevin Randolph dla WAI Media.
Z naszego rozeznania wynika, że w Boosterze znajduje się:
40 zaworów dla 20 zewnętrznych silników Raptor
20 do zasilania głównego zbiornika ciekłego metanu
20 dla głównego zbiornika ciekłego tlenu
39 zaworów dla 13 wewnętrznych silników Raptor
13 do zasilania głównego zbiornika ciekłego metanu
13 do zasilania głównego zbiornika ciekłego tlenu
13 dla zasilania zbiornika ciekłego tlenu do lądowania
No i mamy zapłon!
Informacje zawarte w tym artykule powinny pozwolić na lepsze zrozumienie działania systemu dystrybucji paliwa Super Heavy, tego, co jest potrzebne do zasilania 33 silników Raptor.
Konstrukcja ta została już przetestowana w locie i udowodniła, podczas IFT-2, że umożliwia bezproblemowe przeprowadzenie pełnego cyklu spalania wszystkich 33 silników!
Poniżej pełny render omawianego systemu dystrybucji paliwa Super Heavy.
Rendery 1 i 2: Chameleon Circuit.
Autor artykułu: Ringwatchers
Tłumaczenie artykułu: SpaceX Polska
Zdjęcia: SpaceX, RGV Aerial Photography, Nic Ansuini, BocaChicaGal i Kevin Randolph
Rendery: Chameleon Circuit