AQUA

RECENZJA GRY

Zanurz się w głębi oceanu, w którym rozwinął się niesamowity ekosystem rafy koralowej. Powiększaj formacje koralowe i stwórz środowisko przyjazne licznym morskim stworzeniom.

WSTĘP

Gry typu tile placement cieszą się sporą popularnością wśród graczy planszówkowych. Nierzadko łącząc prostotę zasad z ciekawymi mechanikami punktowania i szybkością rozgrywki, dają ciekawą alternatywę dla tytułów cięższych i wymagających o wiele większego zaangażowania czasowego i umysłowego. Bardzo prosto jednak w ich przypadku zarówno o zbytnie uproszczenie zabawy, jak i zbyt abstrakcyjne reguły punktacji, czy też zbytnią losowość. Jak jest w przypadku gry Aqua - Bioróżnorodność w oceanie? Czy jest to pozycja warta uwagi, a może niefortunna ofiara jednej z wymienionych wyżej wad? O tym poniżej!

O GRZE

Aqua to nieskomplikowana gra kafelkowa, w której gracze usiłują odpowiednio dopasować do siebie dostępne elementy rafy koralowej w celu budowania bioróżnorodności swojego własnego małego podwodnego świata. Punktem startowym w grze jest hot spot, który stopniowo zostaje otaczany przez rozrastające się, zgodnie z naszymi decyzjami, formacje koralowe. Koralowce te służą jako siedliska dla małych zwierząt morskich, które z kolei, przy zachowaniu wspomnianej bioróżnorodności, mogą stworzyć idealne warunki do przyciągnięcia większych zwierząt morskich. Rozgrywka w grze Aqua trwa ustaloną z góry liczbę 17 rund, po których gracze zliczają punkty dostarczane przez małe i duże zwierzęta, a także odpowiednio rozbudowane formacje koralowców oraz ekosystemy. Wiele elementów stworzonego podwodnego świata oddziałuje na siebie wzajemnie podczas punktacji, co pozwala na tworzenie satysfakcjonujących wysoko punktujących kombinacji kafelków.

Gra posiada całkiem sporo wariantów rozgrywki, możemy bawić się w opcji podstawowej, rodzinnej, zaawansowanej i jednoosobowej. Wariant rodzinny jest formą uproszczoną gry. Stosując go wyklucza się punktowanie raf i ekosystemów, a pozostawia jedynie punktowanie wynikające z przyciągniętych małych i dużych zwierząt morskich. W wariancie zaawansowanym z kolei do rozgrywki wprowadzane zostają nowe płytki ekosystemów, które zwiększają możliwe opcje końcowego punktowania. Gdyby tego było mało, to w celu zwiększenia atrakcyjności rozgrywki, Aqua oferuje scenariusze, wyzwania i modyfikacje. Scenariusze zapewniają możliwość konfiguracji podstawowych zasad punktowania i wprowadzają dodatkowe cele. Wyzwania zaś pozwalają na śledzenie swoich postępów podczas kolejnych gier, stawiając graczom koleje cele do osiągnięcia. Dzięki modyfikacjom z kolei gracze mogą zmienić zasady standardowej rozgrywki. Taka różnorodność wariantów oraz opcjonalnych zmian rozgrywki i dodatkowych celów pozwala na odpowiednie dostosowanie poziomu trudności gry do wieku i ogrania poszczególnych grup graczy. 

Losowość rozgrywki można ocenić na około 6/10, poziom interakcji między graczami na 2/10, a złożoność na około 4/10. Gra składa się z 70 płytek koralowców, 72 płytek małych zwierząt, 15 płytek dużych zwierząt, 24 płytek ekosystemów, 1 płytki ślimaka morskiego, 4 płytek obszarów startowych oraz notesu punktacji. Rozgrywka trwa około 30-45 minut, a bawić można się w gronie od 1 do 4 osób w wieku od 8 lat, chociaż wydaje mi się, że i nieco młodsze osoby poradzą sobie z grą bez problemu.

ROZGRYWKA

Przygotowanie rozgrywki przebiega szybko i sprawnie dzięki jasnej i klarownej instrukcji. Kilka banalnie prostych kroków pozwala na rozpoczęcie gry. Każdy z graczy otrzymuje obszar początkowy, na boku rozkładane są płytki ekosystemów, małych i dużych zwierząt oraz zakryte płytki koralowców, na środku tworzy się pulę ogólną, a następnie w dowolny sposób wybiera się pierwszego gracza i w zasadzie jest się gotowym do rozpoczęcia zabawy.

Jak już wspominałem, gra składa się zawsze z 17 rund, które z kolei dzielą się na 3 fazy. W pierwszej kolejności dobiera się z "rynku" płytkę koralowca, którą następnie umieszcza się w swoim obszarze gry (jeden z boków płytki musi pasować do innej płytki koralowca lub do obszaru początkowego). Z puli ogólnej można także, o ile się on tam znajduje, dobrać płytkę ślimaka. Sprawia to, że dany gracz automatycznie staje się ostatnim graczem w tej rundzie, ale jednocześnie pierwszym w kolejnej (będzie miał pełny rynek do wyboru). Kolejną fazą jest tworzenie siedlisk i raf. Siedliska to obszary o kształcie dokładnie sześciokąta foremnego, składające się z koralowców tego samego koloru. Po utworzeniu takiego kształtu, natychmiast umieszcza się na nim płytkę małego zwierzęcia o tym samym kolorze. Rafy to zaś skupiska składające się z minimum 4 sąsiadujących bokami koralowców tego samego koloru. Zapewniają one punkty za małe zwierzęta, które do nich przylegają. Ostatnia faza w rundzie to ustanowienie bioróżnorodności. Jeśli gracz dokładając płytkę małego zwierzęcia utworzy kształt odpowiadający kształtowi dużego zwierzęcia, to może, ale nie musi, położyć na planszy odpowiadający mu kafelek. Co ważne, pod płytką dużego zwierzęcia muszą się znajdować płytki małych zwierząt różnego rodzaju (stąd mowa o bioróżnorodności). Kluczowe jest, że jeśli gracz nie zdecyduje się na przyciągniecie dużego zwierzęcia, to w kolejnej rundzie nie będzie mógł już wykorzystać stworzonego kształtu, a jedynie utworzyć jeszcze większy kształt, który będzie odpowiadał jeszcze większemu zwierzęciu.

Na koniec rozgrywki, gdy nie ma możliwości uzupełnienia "rynku", gracze zaczynają zliczanie punktów. Do punktacji zapewnianej przez małe i duże zwierzęta dodać należy punktu za rafy, które zapewniają wartości z płytek małych zwierząt przylegających do danej rafy (płytka małego zwierzęcia może zapunktować dla kilku raf!), oraz punkty za ekosystemy. Podczas przygotowania do gry płytki małych zwierząt przydziela się w losowy sposób do 6 ekosystemów (każde małe zwierzę występuje w danym ekosystemie). Aby otrzymać punkty za ekosystem globalny, gracz musi spełnić widoczne na płytce warunki, które zawsze są związane z występującym w danym ekosystemie małym i dużym zwierzęciem. Dla przykładu, jeśli do ekosystemu barakudy/mureny (duże zwierzę o rozmiarze dwóch kafelków) przypisany jest błazenek, to jeśli gracz posiada w swoim podwodnym świecie to duże zwierzę, to za każdego posiadanego błazenka otrzyma dwa punktu (im większe duże zwierzę, tym więcej punktów zapewniają przypisane mu małe zwierzęta). Wyjątek stanowi ekosystem lokalny, w którym to punktuje liczba małych zwierząt przylegających bezpośrednio do przypisanego mu innego małego zwierzęcia. 

PODSUMOWANIE

Tempo rozgrywki jest dość spore a jej długość (liczba rund) z góry określona, co sprawia, że taktykę trzeba przyjąć dość szybko i liczyć, że jej realizacja się powiedzie (lub też modyfikować ją w trakcie i dostosowywać do zmieniających się warunków tworzonych przez dostępne na "rynku" kafelki). Gra błyszczy pod względem możliwości modyfikacji rozgrywki i sposobów punktowania. Po opanowaniu podstaw, można sporo namieszać w sposobie w jaki przebiegać będą kolejne partie gry. Kombinacji punktowych mamy bez liku, co sprawia, że poszczególne rozgrywki mogą się od siebie diametralnie pod tym względem różnić. Zasady są banalnie proste, a ich wyjaśnienie i zrozumienie zajmuje góra kilka minut. Mając to na uwadze, oraz dodając możliwość modyfikacji poziomu trudności gry, poziom wejścia jest naprawdę niski, co umożliwi grę myślę nawet i sześciolatkom. Gracze bardziej zaawansowani oczywiście również znajdą tutaj coś dla siebie i będą zadowoleni z możliwości jakie Aqua im daje. Tryb solo jest dość mocną pogonią za punktami, ale przy wykorzystaniu osiągnięć, scenariuszy i wyzwań może sprawić sporo frajdy.

Za minus można na pewno uznać dość ograniczony wybór kafli koralowców dostępnych w puli ogólnej (można zawsze liczbę te zwiększyć, ale nie jest to opcja uznawana przez zasady gry). Zaplanowanie skutecznej strategii jest dość trudne i bez modyfikowania swojego planu w trakcie rozgrywki zapewne zazwyczaj się nie obejdzie. Niekiedy może się wydawać, że gra polega po prostu na wzięciu najlepszego możliwego w danym momencie kafelka i liczeniu na to, że uda się z niego wyciągnąć jakąś sensowną punktację. Jest w tym nieco prawdy, ale ciągle moim zdaniem jak najbardziej możliwa jest realizacja jakiegoś z góry przyjętego ogólnego planu.

Dobrą zabawą jest z kolei pogoń za dużymi zwierzętami (mamy tutaj do czynienia z zasadą "kto pierwszy ten lepszy") oraz logiczne kombinowanie dotyczące wykorzystania mechaniki ekosystemów i tworzenia raf, które niespodziewanie mogą zapewnić naprawdę sporo punktów. Wielopoziomowość tworzonego podwodnego świata jest naprawdę sprytnym pomysłem, który sprawia, że łamigłówka punktowa staje się jeszcze ciekawsza.

Na pochwałę zasługuje również wykonanie poszczególnych elementów gry. Kafelki są grube i przyjemne w użytkowaniu. Grafiki na nich umieszczone są zaś bardzo miłe dla oka, a całość po rozłożeniu na stole i w miarę rozwoju rozgrywki wygląda naprawdę dobrze. Insert pudełka, który trzeba samodzielnie zmontować, sprawia się przyzwoicie i pozwala na sensowne uporządkowanie wszystkich dostępnych elementów. Gra posiada także skromny walor edukacyjny, opisując w instrukcji po krótce wszystkie stworzenia w niej występujące.

Co prawda nie miałem okazji grać w takie tytuły jak Calico, Kaskadia czy Akropolis, ale wśród pojawiających się już pierwszych opinii graczy widać częste porównania do tych tytułów. Mimo tego opinie te wspominają wyraźnie, że Aqua w żadnym momencie nie sprawia wrażenia nudnego klona, a bardziej zapewnia świeże doświadczenia growe.

Podsumowując, Aqua to przyjemna i angażująca gra kafelkowa, której regrywalności jest naprawdę spora. Szybkość rozgrywki i luźny klimat sprawiają, że bardzo łatwo do gry wracać. Dzięki możliwościom modyfikacji oraz różnym trybom zaawansowania frajdę z rozgrywki będą mieli nie tylko niedzielni gracze, ale również więksi planszówkowi zapaleńcy. Grę mocno polecam do rodzinnego grania oraz jako bardzo fajny "przerywnik" dla graczy zaawansowanych.

PLUSY:

MINUSY:

WERDYKT:

BARDZO PRZYJEMNA GRA KAFELKOWA

Na Board Game Geek posiada bardzo przyzwoitą ocenę od graczy (7,7/10).

OCENA:

7,5/10

Wykonanie: 8/10, zasady i instrukcja: 8/10, tematyka i klimat: 7/10, rozgrywka: 7/10.

W GRĘ MIAŁEM PRZYJEMNOŚĆ ZAGRAĆ DZIĘKI UPRZEJMOŚCI WYDAWNICTWA REBEL. DZIĘKUJĘ!