SENTINELS OF THE MULTIVERSE


RECENZJA GRY

Szalony naukowiec bierze na zakładnika cały świat przy użyciu swej machiny zagłady. Samoświadoma SI w  formie ogromnego robota przetacza się przez największe miasta z  zamiarem zniszczenia życia na ziemi. Chaotyczny duch ziemi używa swej kontroli nad żywiołami świata, aby zagrozić całej ludzkości! Mocarstwowa supremacjonistka prowadzi swą armię potężnych podwładnych, by pokonać każdego, kto przeciwstawia się jej planom globalnego podboju! Tylko grupka niezłomnych Bohaterów stoi na drodze wszystkich tych Łotrów i ich niecnych planów!

O GRZE

Sentinels of the Multiverse to kooperacyjna gra karciana, osadzona w komiksowym świecie superbohaterskie, w której gracze kontrolują Bohaterów i używając ich mocy oraz zdolności starają się pokonać jednego z dostępnych Łotrów, jednocześnie operując we wrogim Środowisku oraz opierając się przeciwieństwom losu stawianym przez Wydarzenia. W każdej rozgrywce bierze udział od 3 do 5 Bohaterów walczących przeciwko 1 Łotrowi. Gra jest w pełni kooperacyjna, a Łotr i Środowisko nie są zarządzani przez graczy, lecz kontrolowani przy pomocy odwracania kart z ich talii i stosowania się do poleceń na nich zawartych. Każdy Bohater, Łotr i Środowisko jest reprezentowany przez własną talię kart (Bohaterowie i  Łotrowie posiadają też karty postaci, które zapewniają im punkty życia oraz inne informacje konkretne dla danej postaci).

W grze mamy do dyspozycji 12 całkowicie unikalnych i niesymetrycznych Bohaterów, 6 równie unikalnych i niesymetrycznych Łotrów, 6 unikalnych Środowisk oraz po 6 unikalnych Wydarzeń i Wydarzeń Krytycznych. Bohaterowie prezentują różny poziom skomplikowania, Łotrowie różny poziom trudności a Środowiska różny poziom niebezpieczeństwa.

Pozycję tę można skategoryzować jako drużynową grę karcianą walki w klimatach superbohaterskich. Mechaniki wykorzystane w tym tytule to kooperacja, zarządzanie ręką i niesymetryczne umiejętności postaci.

Losowość rozgrywki można ocenić na około 4/10, poziom interakcji między graczami na 8/10, a złożoność na około 6/10. W skład komponentów gry wchodzą: Ponad 700 kart, w tym: 12 talii Bohaterów, 6 talii Łotrów, 6 talii Środowisk, 12 kart postaci Bohaterów w wariancie „Debiutu”, 6 Wydarzeń, 6 Wydarzeń Krytycznych, Wskaźniki PŻ dla Bohaterów i Łotrów, Żetony i znaczniki, Księga Zasad, Księga Wiedzy z biografiami i informacjami na temat postaci oraz miejsc akcji. Rozgrywka trwa około 1-2 godzin (według wydawcy 30-60 min), a bawić można się w gronie od 1 do 5 osób (chociaż tak naprawdę gra została stworzona dla grup 3-5 osób i takie rozgrywki bym rekomendował) w wieku od 8 lat (chociaż ja sugerowałbym wiek minimum 10 lat).

ROZGRYWKA

Gra dzieli się na trzy tury (Łotra, Bohaterów oraz Środowiska), te zaś dzielą się na szereg faz (tury Łotra i Środowiska na fazy początkową, zagrywania i końcową, zaś tury każdego Bohatera na fazy początkowe, zagrywania, mocy, dobierania i końcowe). W fazach przypisanych do tur Łotra i Środowiska postępuje się po prostu zgodnie z instrukcjami występującymi na kartach, które odnoszą się do tych faz oraz dodatkowo w fazach zagrywania zagrywa się wierzchnią kartę ze stosu Łotra i Środowiska. Fazy początkowa i końcowa w turach Bohaterów działają tak samo, tzn. postępuje się zgodnie z instrukcjami widocznymi na kartach odnoszących się do danych faz. W fazie zagrywania zagrywa się jedna kartę z ręki. W fazie mocy wybiera się natomiast jedną Moc opisaną na jednej z kart i używa się jej zgodnie z instrukcją przy niej zawartą (możliwe jest użycie więcej niż jednej Mocy, jeśli zagraliśmy kartę, która na to pozwala). W fazie dobierania z kolei dobiera się wierzchnią kartę ze swojej talii, a w przypadku niezagrania wcześniej żadnej karty i nieużycia Mocy dobiera się łącznie dwie karty. To w zasadzie cała rozgrywka. Clou tego tytułu to odpowiednie dobieranie i zagrywanie kart oraz Mocy Bohaterów, wspólne działanie graczy, odpowiednie dobieranie strategii, tworzenie kombosów w ramach swoich kart i między Bohaterami. 

Rozgrywka trwa do momentu aż wszyscy Bohaterowie zostaną obezwładnieni (przegrana graczy) lub też Łotr straci wszystkie punkty życia (wygrana graczy). Gracze obezwładnieni, póki chociaż jeden Bohater jest ciągle w grze, mogą cały czas wykonywać pewne czynności opisane na ich kartach Bohaterów, tak aby mimo "odpadnięcia" z rozgrywki ciągle móc przyczynić się do ewentualnego zwycięstwa swojej drużyny.

MOJA OPINIA

Sentinels of the Multiverse posiada niesamowicie wręcz szybki set-up. W zasadzie w życiu nie spotkałem się z grą, w którą jest tak łatwo zacząć grać! Dosłownie wszystko co trzeba zrobić to po otwarciu pudełka wyciągnąć pojemniczek z żetonami, a następnie wybrać Bohaterów, Łotra oraz Środowisko, co sprowadza się po prostu do wyciągnięcia odpowiednich talii kart, które w pudle z grą są super czytelnie podzielone przy użyciu zakładek. Gdyby tego było mało, to zasady tej pozycji są bardzo jasne i dla każdego kto miał jakąkolwiek styczność z tego typu karciarkami będą wręcz banalne. Instrukcja jest bardzo czytelna, a księga wiedzy świetnie przedstawia wszystkie postaci, dobrze opisując ich poziom trudności (w przypadku Łotrów) i skomplikowania (w przypadku Bohaterów). Jedynymi minusami w tym zakresie są dość duża liczba terminów o różnym znaczeniu, które są wykorzystywane na kartach, oraz brak sugestii mocy Bohaterów i/lub poziomu trudności konkretnych kombinacji Bohaterów i Łotrów. Niemniej jednak, co do terminów, to są one w instrukcji opisane w sposób bardzo zrozumiały, co sprawia, że można szybko zorientować się w ich zasadach, gdy tylko się z nimi zetkniemy. Kwestia różnych zestawień Łotrów i Bohaterów jest zaś czymś bardzo subiektywnym i dla wielu osób zapewne nie będzie stanowiła problemu (samodzielne odkrywanie tego jakie kombinacje Bohaterów działają na jakich Łotrów może wręcz być dla wielu osób plusem).

Gra jest wykonana bardzo solidnie. Karty mają naprawdę zadowalającą jakość. Grafiki zaś są absolutnie świetne i, w szczególności dla fanów superbohaterów, robią totalną robotę. Klimat jaki budują zdecydowanie aż się z nich wylewa. Każdy element tego tytułu krzyczy wręcz superbohaterskimi komiksami. Cała stylistyka, fonty, kolory, kształty, obrazy, wszystko buduje poczucie uczestnictwa w komiksowej historii. W kwestiach wykonania gigantycznym plusem są niewątpliwie wskaźniki punktów życia Bohaterów i Łotra, które powinny być, jak dla mnie, standardem we wszystkich grach wykorzystujących takie i podobne mechaniki. Wygoda ich użytkowania jest nieoceniona. Sam insert również, przynajmniej częściowo, zasługuje na pochwałę. Sekcja kart skrojona jest idealnie i, w połączeniu z zakładkami, spisuje się genialne, bardzo ułatwiając zorientowanie się w dostępnych opcjach oraz szybkie rozpoczęcie rozgrywki. Na minus niestety pudełeczko na żetony, które nie pozwala na jakiekolwiek ich posortowanie, co podczas zabawy, jeśli nie posortujemy ich na stole, nieco frustruje i wydłuża rozgrywkę.

Mechanika tej pozycji nie jest niczym nowym, jest to do cna karcianka taka jak większość znanych tytułów z tej kategorii. Co jednak sprawa, że, moim zdaniem, warto mieć ją mimo tego w swojej kolekcji? Otóż w zasadzie wszystko co dało się tutaj wykonać dobrze/bardzo dobrze zostało tak właśnie wykonane. Mamy więc niesymetryczne postacie z unikalnymi zestawami umiejętności, które sprawiają, że każda rozgrywka przebiega w inny sposób, a wybór nie jest tylko pozorny. Mamy taki układ całości rozgrywki, że każdy z graczy ma znaczenie i jest w pełni zaangażowany, mając realny wspływ na powodzenie lub porażkę misji. Mamy Środowiska i wydarzenia, które nie do poznania modyfikują rozgrywki przeprowadzane nawet z takimi samymi zestawami Bohaterów i Łotra. Mamy mechanikę obezwładnienia, która pozwala mieć realny wpływ na rozgrywkę nawet po "odpadnięciu" z niej. Mamy warianty Bohaterów, poziom zaawansowany Łotrów, różne poziomy zaawansowania Bohaterów, różne poziomy trudności Łotrów, różne poziomy niebezpieczeństwa Środowisk, tak wiele opcji potencjalnych kombinacji, że sterowanie trudnością rozgrywki jest niemal nieskończone, a regrywalność tak ogromna, że można zagrać wręcz setki gier bez powtórzenia ich warunków. Wszystko to sprawa, że zabawę można dowolnie dostosowywać do swoich potrzeb, umiejętności, sytuacji, okazji itp. itd. To samo dotyczy możliwych do przyjęcia strategii, jest ich ogrom. W Sentinels of the Multiverse kooperacja jest prawdziwa, nie tylko pozorna, odpowiednie połączenia sił i mocy danych Bohaterów mogą robić gigantyczną różnicę. Regrywalność tej pozycji jest tym samym przeogromna!

Jedynym prawdziwym minusem tego tytułu jest fakt, iż został on skrojony na 3-5 graczy, co oznacza, że, mimo iż tryb solo i tryb dla dwóch graczy istnieją, to są one wykonane w taki sposób, że konieczne jest sterowanie kilkom Bohaterami przez co najmniej jednego z graczy. Teoretycznie nie stanowi to ogromnego problemu, ale doświadczenia z rozgrywek wyraźnie pokazały mi, że gra najbardziej błyszczy, gdy sterujemy jednym Bohaterem i skupiamy się na tym, żeby jak najlepiej wykorzystać jego potencjał. Dobrze więc oczywiście, że tryb solo i tryb dwuosobowy istnieją, ale ich realizacja pozostawia wiele do życzenia. Gra może się też nieco dłużyć, ale myślę, że to bardzo indywidualna kwestia, która zależna jest od wielu czynników.

Reasumując, Sentinels of the Multiverse to najwyższa liga gier karcianych i absolutna topka karcianych co-opów! W zasadzie gra tutaj wszystko, wykonanie, klimat, mechanika, różnorodność postaci i modyfikatorów rozgrywki, masa możliwych strategii, jasność zasad, diabelsko szybki set-up itp. itd. Jeśli tylko mamy ekipę składającą się z minimum 3 osób lubiących kooperacje, to pozycja ta będzie dla nas wręcz idealna. Jest ładnie, jest komiksowo-superbohatersko, jest angażująco, jest stymulująco! Nic tylko brać się do zabawy! Polecam!

PLUSY:

MINUSY:

WERDYKT:

ŚWIETNA KARCIANA KOOPERACJA!

Na Board Game Geek tytuł ten posiada bardzo wysoką ocenę od graczy (8,3/10!).

OCENA:

8,5/10

W GRĘ MIAŁEM PRZYJEMNOŚĆ ZAGRAĆ DZIĘKI UPRZEJMOŚCI WYDAWNICTWA PORTAL GAMES. SERDECZNIE DZIĘKUJĘ!

WYDAWNICTWO NIE MIAŁO JAKIEGOKOLWIEK WPŁYWU NA TREŚĆ NINIEJSZEJ RECENZJI.