WIELCE IMPONUJĄCE BUDOWLE

RECENZJA GRY

Jesteś przywódcą starożytnej cywilizacji gotowym wydać całe swoje złoto, aby zbudować najwspanialsze miasto, jakie kiedykolwiek widziano. To do ciebie należy wybór wielce imponujących budowli, które będą pasować do twojego miasta. Budowle zwiększą produkcję kluczowych zasobów i przyczynią się w ten sposób do wzrostu populacji. Bacznie obserwuj przeciwników, bo mogą mieć na oku te same budowle co ty. Gracz, który na koniec gry będzie mieć najwięcej punktów, zostaje okrzyknięty zwycięzcą i twórcą najwspanialszego miasta starożytności!

O GRZE

Wielce Imponujące Budowle to łamigłówkowa gra typu polimino, abstrakt, w którym naszym zadaniem jest jak najbardziej optymalne (najwyżej punktoane) zapełnienie naszej osobistej planszetki obszaru różnego rodzaju kafelkami (wspomniane polimino) oraz monumentami (drewniane miniaturki).

Pozycję tę można skategoryzować jako grę zabudowywania terytorium, w klimatach starożytności. Mechaniki wykorzystane w tym tytule to punkty akcji (stała liczba złota do wydania co rundę), pożyczki, open drafting, grid coverage oraz przede wszystkim tile placement.

Losowość rozgrywki można ocenić na około 5/10, poziom interakcji między graczami na 6/10, a złożoność na około 4/10. W skład komponentów gry wchodzi: 21 drewnianych monumentów, 5 dwustronnych plansz mapy, 5 plansz zasobów, plansza główna, 2 rozszerzenia planszy, 3 pomoce gracza, 10 drewnianych wież, 25 znaczników złota, populacji i zasobów, 5 znaczników graczy, 2 piedestały kolejności, 21 kart monumentów, 15 kart celów, 14 kart solo, 80 kafelków budynków, 5 kafelków pożyczek, 35 długich dróg, 20 zestawów krótkich dróg. Rozgrywka trwa około 70 minut, a bawić można się w gronie od 1 do 5 osób w wieku od 12 lat (chociaż myślę, że i 10 latkowie poradzą sobie z rozgrywką bez problemu).

ROZGRYWKA

Gra dzieli się na 10 rund (chyba, że któryś z uczestników wcześniej osiągnie ostatnie pole na torze populacji). W każdej z nich gracze mają do dyspozycji 7 złota, które mogą wydać na piedestał kolejności i/lub komponenty, które następnie układają na swojej osobistej planszy obszaru (drogi, kafle budynków, wieże i monumenty). Rundy dzielą się na tury, w których uczestnicy gry mogą dokonać zakupu jedynie 1 elementu do swojego miasta). Na koniec każdej z rund odświeżany jest "rynek", na który trafiają nowe kafle budynków i dróg oraz wieże. Do dyspozycji wracają także ewentualnie zakupione piedestały kolejności. Monumenty przez całą grę dostępne są zgodnie z odkrytymi kartami monumentów. 

Podczas gry możliwe jest zaciąganie pożyczek, które dostarczają dodatkowe 2 złota. Zakup monumentów odbywa się poprzez wydanie całego pozostałego złota, ważnym jest więc odpowiednie wyczucie chwili, tak aby wydać tego złota jak najmniej. Kolejność graczy w kolejnych rundach ustalana jest poprzez wykupione piedestały kolejności (zasada główna) oraz rozmiary populacji.

Kafelki drogi mogą być umieszczane obok innych kafelków drogi, przy wieży lub przy chodniku na dole planszy, muszą się także zaczynać i kończyć na lądzie. Wieże muszą sąsiadować z dowolnym wcześniej umieszczonym elementem, natomiast kafelki budynków muszą sąsiadować z drogą lub z innym kafelkiem budynków tego samego koloru. Monumenty układa się zgodnie z zasadami przedstawionymi na karcie danego monumentu. Układanie kafelków budynków oraz niektórych monumentów prowadzi do zwiększenia poziomu produkcji jednego (lub więcej) z trzech zasobów.

Gra kończy się po 10. rundzie lub po osiągnięciu przez dowolnego gracza ostatniego pola na torze populacji. Punktowane są: populacja (dotarcie do pierścieni na torze populacji), najmniej rozwinięty zasób, monumenty, pozostawione na planszy naturalne zasoby (jeśli sąsiadują z przynajmniej jednym umieszczonym elementem), dzielnice (kafle budynków otoczone z każdej strony budynkiem, drogą, monumentem, wieża, zasobem naturalnym, wodą lub krawędzią mapy). Niespłacone pożyczki związane są z karą w wysokości 2 punktów. Wygrywa gracz z największą liczbą punktów.

MOJA OPINIA

Przygotowanie rozgrywki jest banalnie proste i, o ile po poprzednim graniu odpowiednio rozdzieliło się kafelki, całkiem szybkie. Gra, mimo iż zapewnia sporo móżdżenia (o czym później), to należy do kategorii naprawdę nieskomplikowanych. Myślę, że nauczy się ją z powodzeniem nawet i dziesięciolatka. Osoby kompletnie nieplanszówkowe pojmą zasady w minutę. Instrukcja jest napisana jasno i zwięźle, więc nawet i bez pomocy już zaznajomionej z nią osoby można rozgrywkę rozpocząć po góra kilku minutach jej studiowania. Wszystko to sprawia, że Wielce Imponujące Budowle, mając dodatkowo na uwadze wygląd tego tytułu, można wyciągnąć przy absolutnie każdej okazji i w każdym gronie.

Gra o dziwo posiada całkiem sporą dozę interakcji, jak na tytuł tego typu oczywiście. Mamy wyścig po zdobycie piedestałów kolejności, prawie że walkę o monumenty, pasujące kafle budynków czy dróg. Zarządzanie ryzykiem i blefowanie może się przydać podczas rozgrywki. Gra jest naprawdę przyjemna, zadziwiająco angażująca i wciągająca. Swoje małe starożytne miasteczko buduje się bardzo fajnie, a satysfakcja z udanych zagrań jest spora. Regrywalność tej pozycji oceniłbym podobnie do innych dobrej jakości "pasjansów", jeśli lubi się takie abstrakty, to ten zdecydowanie również przypadnie do gustu. 

Dużym plusem Wielce Imponujących Budowli jest wykonanie. W zasadzie wszystkie komponenty stoją na dobrym poziomie, a drewniane monumenty są bardzo fajnym dodatkiem, wizualnie mocno urozmaicającym tworzone na indywidualnych planszetkach miasta. Jedynie tor produkcji surowców/populacji mógłby być dwuwarstwowy, ale to problem większości gier na rynku, obojętnie od ich typu, a niekiedy nawet i półki cenowej.

Mechanicznie może nie mamy tutaj żadnych rewolucyjnych rozwiązań, ale jednocześnie punktowanie jest dość nieoczywiste, bardziej skomplikowane niż mogłoby się wydawać na pierwszy rzut oka. Przy tym nie mamy tu do czynienia z konfundującą sałatką punktową. Monumenty, choć wydawać by się mogły kluczowe, wcale nie są najważniejsze. Aby dobrze zaplanować swoje działania potrzeba chwili pomyślunku, a optymalizacja jest kluczowa. Prowadzi to niestety niekiedy do wydłużonego downtime'u, który może momentami przerodzić się w minus tej pozycji.

Z jakichś większych minusów wskazałbym w zasadzie jedynie niewykorzystany potencjał torów produkcji zasobów i populacji. Monumenty i kafle budynków zwiększają produkcję/populację, a te (najniższa z produkcji oraz populacja jeśli dotrze do wyznaczonego poziomu) na koniec gry dają punkty. Tyle. Nie ma tu absolutnie nic więcej, żadnej dodatkowej strategii, jakichś benefitów w trakcie gry, kompletnie zero jakiejś mechaniki silniczka, która mogłaby przenieść grę na jeszcze wyższy poziom. Oczywiście dla niektórych taka prostota będzie tylko dodatkowym plusem, sam zresztą wspominałem, że łatwość zrozumienia gry to duża jej zaleta. Myślę jednak, że jakaś dodatkowa mechanika by tutaj absolutnie nie zaszkodziła i nie skomplikowała przesadnie rozgrywki.

Skalowanie tytułu stoi na przyzwoitym poziomie. Oczywiście kompletnie inaczej będzie się rywalizowało we dwoje, a całkiem inaczej w pięć osób. Komponenty będą znikały całkowicie inaczej, taktyka będzie musiała być inna, piedestały kolejności będą miały inną wartość dla graczy itp. itd. W każdym gronie jednak rozgrywka będzie równie przyjemna, po prostu wydarzy się to z nieco innych powodów. Na plus wskazać należy tutaj również dostępność trybu solo, która ucieszy graczy lubiących lub muszących grać od czasu do czasu samemu. Tak samo argumentem przemawiającym za tą pozycją będą karty celów, które wprowadzają nieco bardziej zaawansowany tryb gry. Dla każdego coś dobrego można by rzec.

Reasumując. Wielce Imponujące Budowle to bardzo fajna pozycja wśród abstraktów. Jest banalna do nauczenia, a przy tym całkiem ciężka do wymasterowania. Walczymy z losowością, z innymi graczami, z układem planszy. Jest wciągająco, jest angażująco. Gra się mocno przyjemnie, a przy tym wszystko wygląda bardzo ładnie, szczególności tytułowe monumenty. Gra może nie jest najszybsza, ale mimo wszystko nada się na absolutnie każdą okazję i dla każdego grona, obojętnie od wieku i doświadczenia. Bez wątpienia warto sięgnąć po ten tytuł. Polecam!

PLUSY:

MINUSY:

WERDYKT:

BARDZO DOBRY ABSTRAKT Z CIEKAWYM PUNKTOWANIEM!

Nie bez powodu na Board Game Geek posiada bardzo solidną ocenę od graczy (7,6/10).

OCENA:

8/10

W GRĘ MIAŁEM PRZYJEMNOŚĆ ZAGRAĆ DZIĘKI UPRZEJMOŚCI WYDAWNICTWA LUCKY DUCK GAMES. DZIĘKUJĘ!

WYDAWNICTWO NIE MIAŁO JAKIEGOKOLWIEK WPŁYWU NA TREŚĆ NINIEJSZEJ RECENZJI.