WŁADCA PIERŚCIENI

PODRÓŻE PRZEZ ŚRÓDZIEMIE

RECENZJA GRY

Niebezpiecznie wychodzić za własny próg, mój Frodo!
Trafisz na gościniec i jeżeli nie powstrzymasz swoich nóg,
ani się spostrzeżesz, kiedy cię poniosą.

- Bilbo Baggins

WSTĘP

Fantasy, temat rzeka, jednak w nim istnieje jeden, niekwestionowany król, Władca Pierścieni. W zasadzie świat, który zapoczątkował współcześnie nam znaną fantastykę, stał się podwalinami tysięcy nadchodzących po nim fantastycznych uniwersów. Stworzone przez Tolkiena postacie przeniesione zostały z kart książek na wszystkie inne możliwe media, z cudowną trylogią filmową na czele. Obecność Władcy na arenie planszówkowej jest więc czymś absolutnie oczywistym. Sam jednak fakt oparcia się na znanej i cenionej franczyzie w żadnym wypadku nie gwarantuje jakości. Zarówno fani tolkienowskiej twórczości, jak i fani gier planszowych mogą więc całkowicie zasadnie zastanawiać się czy nie mają do czynienia ze zwykłym przysłowiowym skokiem na kasę, bo takich przecież współcześnie niemało (nie idąc daleko, wiele osób zapewne chce wymazać z pamięci trzecią cześć filmowej trylogii Hobbita, a przynajmniej sporo jej elementów). Czy więc w tym przypadku możemy liczyć na zwyczajnie dobrą planszówkę, która broni się sama w sobie, czy też niestety przyjdzie nam zmierzyć się z produkcją bazującą jedynie na miłości fanów do ich ukochanego świata, nie oferując przy tym nic wartościowego? O tym poniżej!

My decydujemy tylko o tym jak
wykorzystać czas, który nam dano.

- Gandalf

O GRZE

Władca Pierścieni: Podróże przez Śródziemie to, osadzona w tolkienowskim świecie Śródziemia, w pełni kooperacyjna przygodowa gra fantasy przeznaczona dla od 1 do 5 graczy. Gra pozwala wcielić się w słynnych bohaterów znanych z powieści Władca Pierścieni, a także w nowe postacie, stworzone na potrzeby tejże produkcji. W trakcie rozgrywki gracze przeżyją szereg niebezpiecznych przygód, mierząc się z przeciwnikami od tak błahych jak zwykli łotrowie, po potężnych popleczników zła, zagrażających całej krainie, będą odkrywać zaginione skarby i zapomnianą wiedzę, rozwijać umiejętności postaci, czy też ulepszać posiadane przez nie przedmioty.

Podróże przez Śródziemie oferują wciągającą kampanię podczas, której zło nieustannie rośnie w siłę, zagrażając światu. Gracze mogą podczas rozgrywki, która za każdym razem będzie stanowić pojedyncza przygodę z większej kampanii, liczyć na eksplorację, walkę, zagadki, zadania poboczne, a wszystko to na dynamicznie generowanych mapie oraz osobnej planszy potyczki. Ciągle zmieniające się otoczenie sprawia, że każda partia Władcy staje się niepowtarzalna, nawet podczas ponownego rozgrywania tych samych rozdziałów kampanii. Kolejne scenariusze są ze sobą połączone fabularnie, jednak ich znajomość nie jest wymagana do gry, co oznacza, że nowi gracze mogą wskoczyć do niej na każdym jej etapie. Bez względu na wyniki poszczególnych rozgrywek, ostatecznie fabuła dotrze do punktu kulminacyjnego, którego rozegranie zadecyduje o ostatecznym sukcesie lub porażce drużyny w całej kampanii.

Gra ma banalnie proste zasady, których wyjaśnienie wymaga ledwie kilku minut. Pozwala to na szybkie wdrożenie się nowych graczy oraz bezproblemowe rozpoczęcie rozgrywki. Najprościej ujmując, bohaterowie poruszają się po planszy dokonując jej eksploracji, swoimi decyzjami posuwają do przodu fabułę rozgrywanej kampanii, walczą z pojawiającymi się wrogami, rozwiązują pojawiające się zagadki, a wszystko to przy zachowaniu współpracy, która jest kluczowa do pokonania ciągle rosnącego w siłę i czyhającego na graczy zła.

Należy zaznaczyć, że do rozgrywki w Podróże przez Śródziemie konieczne jest pobranie przez jednego z graczy darmowej aplikacji, która zarządza poszczególnymi wyzwaniami i treściami, z jakimi podczas rozgrywki spotkają się bohaterowie. Dzieje się to przez kontrolę umiejscowienia kafelków mapy, figurek wrogów i bohaterów, żetonów eksploracji i postaci, aż po sterowanie zachowaniem wrogów, przebiegiem walk, czy wynikami przeprowadzanych przez graczy testów i efektami podejmowanych decyzji. Aplikacja pozwala także na zapisywanie stanu kampanii, tak aby możliwe było jej ukończyć na przestrzeni więcej niż jednego spotkania. Aplikacja dostępna jest na komputery oraz urządzenia mobilne w Amazon Appstore, Apple iOS App Store, Google Play oraz na Steamie.

Losowość rozgrywki można ocenić na około 5/10, poziom interakcji między graczami na 8/10, a złożoność na około 6/10. Gra składa się z 22 dwustronnych kafelków mapy podróży, 2 dużych kafli planszy potyczki, 31 figurek (6 bohaterów i 25 wrogów), 83 kart przedmiotów, 15 kart atutów, 28 kart strachu, 28 kart obrażeń, 10 kart terenu, 30 kart umiejętności podstawowych, 30kart umiejętności bohaterów, 72 kart umiejętności ról, 21 kart umiejętności tytułów, 20 kart słabości, 6 planszetek bohaterów, 3 żetonów dołu/mgły, 4 żetonów beczek/stołu, 4 żetonów ogniska/posągu, 12 sztandarów z podstawkami, 20 żetonów przeszukiwania/zagrożeń, 30 żetonów eksploracji/natchnienia, 21 żetonów zużycia, 8 żetonów postaci, 5 żetonów ciemności, instrukcji oraz kompendium wiedzy. Rozgrywka trwa około 1 godziny, a bawić można się w gronie od 1 do 5 osób w wieku od 14 lat, chociaż wydaje mi się, że i młodsze osoby poradzą sobie bez problemu.

Pójdę z Tobą nawet Ścieżką Umarłych
i wszędzie, gdzie poprowadzisz.

- Gimli

ROZGRYWKA

Przygotowanie rozgrywki przebiega szybko i sprawnie, głównie za sprawą czytelnej rozpiski poszczególnych kroków znajdującej się na wstępie instrukcji. Na samym początku należy wybrać kampanię (w wersji podstawowej jest to niestety tylko kampania Kości Arnonu, druga kampania jest osobno płatna, a kolejne są dostępne w dodatkach) i poziom trudności. W kolejnym kroku dokonuje się wyboru bohaterów i przygotowania początkowych przedmiotów. Gracze na czas kampanii pozostaną tymi samymi bohaterami (chyba, że wymienią się nimi ze sobą), między rozgrywkami, czyli kolejnymi rozdziałami fabuły, będą mogli za to zmienić przyjmowane role, które każdorazowo wybiera się tuż przed rozpoczęciem gry (role nieco modyfikują zdolności bohaterów za pomocą specjalnych kart umiejętności ról). Po tych czynnościach należy stworzyć pulę ogólną, w której będą znajdowały się żetony natchnienia/eksploracji, przeszukiwania/zagrożenia oraz postaci i sztandarów. Na boku przygotowuje się także wszystkie kafelki mapy, figurki wrogów, talie obrażeń, strachu, słabości i atutów. Każdemu z graczy przydzielana jest osobista talia kart umiejętności, która składa się z 6 kart umiejętności podstawowych, 5 kart umiejętności bohatera, 3 kart umiejętności roli oraz 1 karty słabości, z czego początkowa karta roli zostaje od razu odkryta. Na koniec na stole umieszcza się początkowe kafelki mapy oraz odpowiednie żetony, wszystko zgodnie z instrukcjami aplikacji.

Gracze podczas gry kierują wybranymi przez siebie postaciami, o których szczegółowe informacje znajdą na odpowiadających im planszetkach, które umieszczają przed sobą. W Podróżach przez Śródziemie rozgrywka składa się z serii rund. Każda runda składa się z kolei z trzech faz, które gracze rozpatrują w kolejności. Pierwsza następuje faza akcji, podczas której bohaterowie poruszają się po mapie, oddziałując na elementy świata gry oraz walczą z wrogami. W tej fazie gracze mogą wykonać maksymalnie dwie akcje spośród akcji podróży, ataku i oddziaływania.

Po wykonaniu przez graczy akcji następuje faza cienia, podczas której zło przejmuje inicjatywę i próbuje pokrzyżować bohaterom szyki. Bohaterowie rozpatrują fazę cienia stosując się do poleceń aplikacji. Aplikacja przeprowadzi ich przez następujące etapy:

Po zakończeniu fazy cienia bohaterowie przechodzą do fazy przegrupowania, pozwalającej graczom zaplanowanie następnej rundy. Najpierw każdy z graczy odświeża swoją talię umiejętności, wtasowując do niej swój stos kart odrzuconych. Następnie aplikacja nakazuje bohaterom wykonać zwiad. Aby to zrobić, każdy gracz odsłania 2 wierzchnie karty ze swojej talii umiejętności, po czym może przygotować jedną z tych kart, umieszczając ją poniżej karty swojego bohatera. Jeśli karta jest przygotowana, gracz może korzystać ze znajdujących się na niej zdolności. W dowolnym momencie gry każdy może mieć jednocześnie maksymalnie 4 przygotowane karty umiejętności. Gdy gracz zdecyduje, czy chce przygotować jedną z odsłoniętych kart, umieszcza nieprzygotowane karty na wierzchu lub spodzie swojej talii w dowolnej kolejności. Umieszczając nieprzydatne karty (np. słabości) na spodzie talii, a przydatne karty (np. karty z symbolem sukcesu) na wierzchu talii, można zapewnić sobie pozytywny rezultat nadchodzących akcji.

Testy, o których było wcześniej mowa, wykonuje się przy użyciu osobistej talii każdego z graczy, w oparciu o wskazane przez aplikację atrybuty oraz cel punktowy. Dla przykładu, jeśli aplikacja wskaże liczbę dwa oraz atrybut zręczności, którego wartość na planszetce postaci wynosi np. trzy, to gracz odsłania trzy kolejne karty ze swojej talii, z których dwa muszą posiadać symbol sukcesu. Jeśli odsłonięte karty posiadają symbole przeznaczenia, to gracz może wydać posiadane żetony natchnienia, tak aby liczyły się jako symbole sukcesu. Możliwość taka może zaistnieć także przy wykorzystaniu aktywnych (przygotowanych) kart umiejętności.

W wyniku interakcji z wrogami bohaterowie mogą przyjmować karty obrażeń i strachu. Jeśli dana postać przyjmie za dużo kart obrażeń lub strachu, jest bliska przegranej i musi wykonać test ostatniej szansy, który zdecyduje, czy ulegnie złu, czy też będzie kontynuować przygodę. Gdy bohater przyjmuje karty obrażeń albo strachu, odsłania kartę obrażeń albo kartę strachu z odpowiedniej talii i umieszcza ją odkrytą na swojej strefie gry. Następnie rozpatruje efekt tej karty. Niektóre efekty nakazują bohaterowi zakryć kartę albo ją odrzucić. Jeśli gracz otrzymuje polecenie zachowania odkrytej karty, wywołuje ona trwały efekt, który nieustannie na niego wpływa. Czasem możliwe jest otrzymanie także zakrytych kart obrażeń lub strachu. Karty obrażeń i strachu mogą być przez graczy podczas rozgrywki niwelowane. Jeśli jakiś bohater zostanie pokonany, pozostali bohaterowie kontynuują rozgrywkę. 

Drużyna graczy wygrywa i przegrywa wspólnie. Przygoda zakończona wygraną zapewni postaciom większe nagrody. Bez względu na wygraną czy przegraną, wszyscy bohaterowie przechodzą do następnej przygody kampanii. Po ukończeniu rozgrywki gracze mogą ulepszyć swoje przedmioty i kupić nowe umiejętności. Każdy scenariusz stawia przed bohaterami zadania. Podczas gry obecne zadanie jest wyświetlane w aplikacji pod paskiem zagrożenia. Gdy bohaterowie wypełnią zadanie, aplikacja automatycznie przypisze im kolejne. Jeśli gracze wypełnią ostatnie zadanie przed zapełnieniem się paska zagrożenia, wygrają dany rozdział kampanii. Jednakże, jeśli nie uda się im wypełnić ostatniego zadania przed rozpoczęciem ostatniej fazy cienia, przegrywają rozgrywkę. 

Ostoimy się, choćby tylko na jednej nodze,
a w najgorszym razie przetrwamy na klęczkach.

- Pippin

PODSUMOWANIE

Podróże przez Śródziemie to naprawdę solidna kooperacyjna gra fantasy, która bez problemu sprawdzi się dla kompletnych nowicjuszy w świecie planszówkowym, ale sprawi także frajdę graczom zaawansowanym, którzy szukają odskoczni od cięższych tytułów. Skomplikowanie gry jest naprawdę niskie, ale poziom trudności samej rozgrywki jest przyzwoicie wysoki i nie ma tu mowy o automatycznym graniu bez przyjęcia jakiejkolwiek strategii. Walka z czasem również stanowi spore wyzwanie. Dodatkowo poziom trudności można modyfikować z osobna dla każdego nowego zapisu. Gra będzie więc jak znalazł zarówno na luźniejsze spotkanie, jak i podczas poważniejszych growych zebrań. Instrukcja jest napisana bardzo jasno, w sposób klarowny i szybki objaśnia wszystkie zasady. Dodatkowo w pudełku znajduje się kompendium wiedzy, które zbiera wszystkie zasady, wyjaśnia je kompleksowo i układa w coś w rodzaju alfabetycznego skorowidza pojęć. Poruszanie się po nim jest więc bardzo szybkie i dość intuicyjne. Sama instrukcja także sprawdza się przy szybkim wracaniu do sprawdzenia podstawowych reguł gry.

Klimat Władcy Pierścieni jest odczuwalny, ale należy jasno zaznaczyć, że nie jest on wybitnie silny. Sprawdzi się dla osób, które nie oczekują absolutnie epickiej przygody w świecie Śródziemia, ale może zawieść fanatyków tego uniwersum. Dla mnie, jako dość sporego fana, mówiąc kolokwialnie, klimat był ok, ale niestety bez szału. Gra aż prosi się o kampanie związane bezpośrednio z fabułą książek, nic takiego jednak tutaj nie dostajemy, a szkoda.

Wykonanie poszczególnych komponentów stoi na wysokim poziomie. Karty posiadają naprawdę ładne grafiki, które świetnie budują klimat. Kafle map są całkiem ładne, chociaż nieco nudne i powtarzalne. Figurki prezentują się bardzo fajnie, aczkolwiek przydałoby się większe zróżnicowanie wrogów (oczywiście nowi pojawiają się w dodatkach). Aplikacja ma naprawdę ładną szatę graficzną oraz oprawę dźwiękową, co zasługuje na zdecydowaną pochwałę. Używając jej szczególnie zyskuje plansza potyczki, która zyskuje trójwymiarowy wygląd. Niestety plansza potyczki w rzeczywistości jest bardzo płaska i wypada dość słabo w porównaniu z mapą główną.

Aplikacja, która dla wielu osób może być minusem, jako, że jest wymagana do rozgrywki, sprawdza się całkiem dobrze. Działa jako przewodnik po rozgrywce, sprawnie prowadzi fabułę, ułatwia zarządzanie mapą oraz potyczkami. Mimo, że byłem dość sceptycznie do niej nastawiony, to ostatecznie absolutnie mi nie przeszkadzała. Niestety aby inni gracze widzieli co dzieje się na ekranie, a bez tego moim zdaniem ani rusz, potrzeba laptopa, dużego tabletu lub możliwości wyświetlania za pomocą rzutnika lub na telewizorze (sam korzystałem z ostatniej opcji, dzięki czemu experience pozostałych graczy poprawił się diametralnie; nie wyobrażam sobie grania bez takiej możliwości).

Na plus zasługuje mechanika testów bazujących na talii osobistej każdego z graczy, w szczególności gdy połączy się ją z mechaniką zwiadu i efektami synergii z innymi postaciami. Rozwój postaci i ekwipunku pomiędzy rozdziałami oraz możliwość zmieniania ról także jest plusem. To jak budowana jest talia osobista (miks kart podstawowych, kart postaci i roli) sprawia, że poszczególni bohaterowie będą podczas rozgrywki przydatni w kompletnie inny sposób, co wzmacnia konieczność współpracy, ale i frajdę z niej. Kooperacyjny charakter gry jest mocno wyczuwalny, więc gracze, którzy szukają właśnie takiego typu gry będą zadowoleni. Niestety wielokrotnie gra wymusza na graczach rozdzielenie się, przez co efekty bliskości przestają działać. 

Na minus wymieniłbym na pewno brak możliwości cofnięcia ruchu podczas omyłki, brak możliwości powrotu do wcześniejszego scenariusza (np. gdy się go przegra) oraz brak możliwości dodania kolejnego bohatera w trakcie kampanii. Są to mankamenty, które powinny być rozwiązane szybko, a są obecne w grze od lat, więc nie należy się spodziewać aby zostały zmienione.

Jedno jest pewne, fabuła, mimo, że nie jest wybita, wciąga i sprawia, że chce się rozegrać kolejne rozdziały kampanii. Być może jest to również wypadkowa przyjemnego klimatu, łatwości zasad i ciekawej rozgrywki. Tak czy owak, chęć powrotu do tej pozycji na pewno występuje (osobiście zdecydowanie będę chciał przejść całą kampanię). Elementy rozgrywki, gdy siły zła nabiorą tempa i liczebności, są całkiem emocjonujące, więc przyjemność z gry, w szczególności walk, bywa spora. Modułowa plansza się sprawdza, a jej odkrywanie sprawia sporo frajdy. Ogółem grę można spokojnie ocenić jako dobrą, a w porywach może i nawet bardzo dobrą (wiele tu zależy od podejścia poszczególnych graczy i ich wstępnych oczekiwań). Ja osobiście bez wyrzutów polecam!

PLUSY:

MINUSY:

WERDYKT:

SOLIDNA POZYCJA I MUST HAVE DLA FANÓW WŁADCY ORAZ CO-OPÓW!

Na Board Game Geek posiada wysoką ocenę od graczy (7,9/10) oraz plasuje się w top 30 najlepszych gier tematycznych.

OCENA:

7,5/10

Wykonanie: 8/10, zasady i instrukcja: 7/10, tematyka i klimat: 8/10, rozgrywka: 7/10.

W GRĘ MIAŁEM PRZYJEMNOŚĆ ZAGRAĆ DZIĘKI UPRZEJMOŚCI WYDAWNICTWA REBEL. DZIĘKUJĘ!