ZAPOMNIANE MORZA

RECENZJA GRY

Ahoj, kamraci! Wybieracie się może na szerokie wody? Tylko nie mówcie, że tchórzycie! Ten statek jest praktycznie nowy! No… może przeżył jeden czy dwa abordaże, ale z nim jak z winem, 

a raczej z rumem, hehe. To jak będzie, zaciągniecie się? Pozwiedzamy razem okolice, postraszymy przybrzeżnych wieśniaków, a może i jakiś skarb znajdziemy… No to jak, szczury lądowe? Znajdzie się wśród was kilku morskich wilków?

O GRZE

Zapomniane Morza to kooperacyjna gra przygodowa osadzona w świecie fantastycznych pirackich przygód. W grze gracze wcielają się w piratów żeglujących razem na statku, próbujących rozwijać swoje osobiste historie i umiejętności, a także realizować wspólny cel. Świat Zapomnianych Mórz jest zabawny i magiczny, z historiami zaprojektowanymi tak, aby zachęcić graczy do eksploracji i śmiechu podczas interakcji z jego elementami. Jest to gra, w której, jak twierdzi wydawca, każdy wybór ma trwały wpływ na historię, a gracze, podczas rozgrywki, będą czuli potrzebę zeksplorowania każdego zakątka świata, tak aby jak najlepiej przygotować się do kulminacji rozgrywanej przygody. Zapominane Morza zawierają pięć scenariuszy i księgę lokalizacji, która zapewnia graczom mnóstwo wyborów, gdziekolwiek się udadzą. Do gry konieczna jest darmowa aplikacja przeglądarkowa (więc w zasadzie wymagane jest po prostu połączenie z Internetem). 

Pozycję tę można skategoryzować jako grę przygody, eksploracji, kooperacji i podróży, z elementami fantastycznymi, w klimatach morskich/pirackich. Mechaniki wykorzystane w tym tytule to rzuty kośćmi, wydarzenia, wybory narracyjne, scenariusze/kampanie, kooperacja, worker placement, statystyki jako czynnik decydujący oraz opowiadanie historii.

Losowość rozgrywki można ocenić na około 7/10, poziom interakcji między graczami na 6/10, a złożoność na około 4/10. W skład komponentów gry wchodzą: 1 instrukcja, 7 12-ściennych kości, 1 Księga Obszarów, 1 Mapa, 1 plansza Cieśli, 1 plansza Bosmana, 1 plansza Ochmistrza, 1 plansza Puszkarza, 1 plansza Kwatermistrza, 1 plansza Obserwatora, 1 bloczek arkuszy Statkowego Skryby, 1 bloczek arkuszy gracza, 89 kart Skarbów, 10 kart Celów, 96 kart Opowieści, 7 kart Skrzyni Skarbów gracza, 5 Sterów Obszarów, 2 karty Specjalnych Zasad, 8 żetonów Działa, 25 żetonów Przerzutu, 20 żetonów Pecha, 9 żetonów Blokady, 15 żetonów Wydarzeń Konstelacji, 20 żetonów Obszaru Specjalnego, 30 żetonów Nawigacji, 5 żetonów Zagrożenia, 1 znacznik Kadłuba, 1 znacznik Zapasów, 1 znacznik Załogi, 1 znacznik Niezadowolenia, 7 znaczników Niesławy gracza, 7 tekturowych pionków Piratów, 1 tekturowy pionek Statku, 8 podstawek do pionków. Rozgrywka trwa około 2-4 godzin, a bawić można się w gronie od 1 do 7 osób w wieku od 14 lat (ale dzieciaki w wieku 12+ powinny sobie poradzić bez większych problemów).

ROZGRYWKA

Gra w Zapomniane Morze trwa kilka rund, z których każda składa się z 3 faz i odbywa się na odpowiedniej stronie Księgi Obszarów. W fazie planowania gracze, w ograniczonym czasie, który upływać będzie zgodnie ze wskazaniami stopera na stronie gry, wybierać będą akcje, które wykonane będą przez nich w danej rundzie. Faza ta dzieje się bardzo szybko i celowo chaotycznie. Gracze nie mają czasu na dokładne analizowanie poszczególnych akcji, muszą za to sugerować się ich nazwami i pomocniczymi symbolami. W fazie akcji uczestnicy rozgrywki rozpatrują wybrane przez siebie we wcześniejszej fazie akcje. W fazie końca rundy odczytywany jest wpis wskazany na danej stronie Księgi Obszarów w części dotyczącej końca rundy. 

Podczas rozgrywki gracze poruszają statek po tytułowych zapomnianych morzach, starają się unikać zagrożeń i przybliżyć się do wykonania celu wyznaczonego przez wylosowaną kartę. Zwiększają oni również swoje zdolności w kategoriach eksploracji, krzepy, polowania, celności, zuchwałości oraz nawigacji, które to pomocne będą podczas różnorakich testów zdolności, mających miejsce w czasie m.in. wykonywania akcji. Rozwój zdolności daje również możliwość wypełniania przez graczy swoich plansz konstelacji, które determinują indywidualne zakończenia gry (możliwe jest osiągnięcie celu scenariusza, jego pozytywne zakończenie, a następnie np. śmierć ze względu na zbyt ograniczone wypełnienie planszy konstelacji).

Gra kończy się na cztery możliwe sposoby: zatonięcie statku, bunt, osiągnięcie ostatniego Groźnego wydarzenia oraz osiągnięcie celu scenariusza. W połowie scenariusza istnieje możliwość zapisu stanu gry. 

Wcielcie się w role piratów, stańcie za sterami statku

i wypłyńcie na zapomniane morza!

MOJA OPINIA

Przygotowanie rozgrywki zajmuje trochę czasu, ale jednocześnie jest banalnie proste, więc nie trzeba się w tej kwestii przejmować specjalnym skomplikowaniem. Zresztą cała gra należy raczej do tych z kategorii banalnie prostych. Nawet i osoby kompletnie nie ograne powinny pojąć zasady w ciągu góra kilku minut. Mechaniki zastosowane w tym tytule są być może nawet i zbyt proste, co może dla niektórych osób stanowić drobny minus. Tak czy owak zasady są banalne, "obsługa" gry jest błyskawiczna, a sama rozgrywka jest dynamiczna i, nomen omen, płynna. Do pozycji tej można zasiąść zasadniczo bez żadnego wcześniejszego zapoznania z nią, gdyż główna część instrukcji, której przeczytanie wymagane jest do rozpoczęcia zabawy, to zaledwie trzy strony tekstu z grafikami.

Gra wygląda całkiem nieźle. Wykonanie stoi na przyzwoitym poziomie. Komponenty są dobrej jakości. Aplikacja jest prosta, ale nie przesadnie prosta. Kafelki obszarów i mapa są całkiem ok. Karty może i nie zachwycają, ale za to Księga Obszarów wygląda bardzo dobrze i super sprawdza się podczas rozgrywek. Plansze Cieśli, Bosmana, Ochmistrza, Puszkarza, Kwatermistrza i Obserwatora również są wykonane solidnie i estetycznie. Bloczki graczy i Skryby, które mogą się wyczerpać, nie są może najwspanialszym rozwiązaniem, ale rozumiem jego wybór i muszę przyznać, że podczas rozgrywki sprawdzają się naprawdę dobrze, plus jest ich dość sporo, a użycie ołówków zamiast długopisów sprawi, że w zasadzie nigdy nie powinno ich braknąć.

Jeśli już wspomniałem aplikację, to trzeba zaznaczyć, że jej użycie może dla niektórych osób być ogromnym minusem, ja jednak nie postrzegam tego w ten sposób i zachęcam do podejścia do tej kwestii z otwartym umysłem. Aplikacje świetnie buduje bowiem klimat. Pełen angielski dubbing oraz ścieżka dźwiękowa robią robotę. W polskiej wersji językowej niestety, nawet po sporym czasie od wydania gry, ciągle widnieją błędy stylistyczne i językowe, a także brak jest polskiego dubbingu.

Narracyjnie Zapomniane Morza działają świetnie. Klimat pirackiej opowieści wylewa się z gry. Jest zawadiacko, jest zabawnie, jest niebezpiecznie! Do tego każdy z graczy jest w taki czy inny sposób angażowany (role i akcje) i ma realny wpływ na powodzenie lub porażkę całej misji! Nie uświadczymy tu zbyt mocno syndromu przywódcy, bo gracze wybierają akcje niemal jednocześnie i bez czasu na zastanowienie. Każdy musi więc odpowiadać za swoje decyzje. Przy tym wszystkim gra się bardzo dobrze skaluje. Możemy zagrać solo lub we dwoje (chociaż oczywiście klimat na tym nieco ucierpi), ale możemy grać nawet i w sześć czy siedem osób i ciągle każdy będzie miał co robić!

Tytuł ten jest mocno regrywalny, ponieważ nawet i po rozegraniu danego scenariusza zmieniają się w nim szczegóły, decyzje graczy, mapa itp. (a scenariuszy mamy kilka). Można więc śmiało w nowym, a nawet tym samym, gronie zasiąść do rozgrywki ponownie.

Na minus trzeba wymienić sporą losowość wynikającą z rzutów kośćmi k12. Może ona oczywiście być w pewnym stopniu mitygowana przerzutami i rozwiniętymi zdolnościami, ale mimo wszystko może się mocno dać we znaki. Długość rozgrywki, mimo, że uważam, iż jest dobrana bardzo fajnie, może jednak czasami stanowić problem. Gdy zdecydujemy się na rozegranie drugiej części scenariusza, to, przy odpowiednich warunkach, rozgrywka może przeciągnąć się nawet i do czterech godzin, więc trzeba mieć to na uwadze planując grę.

Reasumując, Zapomniane Morza to naprawdę bardzo fajna kooperacyjna przygodówka w klimatach pirackich. Potrafi być wciągająco, potrafi być śmiesznie, jest angażująco. W gronie 4+ graczy zabawa jest przednia, a w mniejszym ciągle fajna. Najlepsze, że w grę tę zagramy w zasadzie z każdym, młodszym, starszym, mniej czy bardziej ogranym, każdy wdroży się w ciągu kilku minut i wciągnie w ciągu kilkunastu następnych. Niech nie odstrasza Was konieczność używania aplikacji webowej, bo jest ona przydatna i dodaje sporo do klimatu. Niestety, jeśli chcemy grać w pełni po polsku, to musimy zrezygnować z dubbingu. Osoby dobrze znające angielski poradzą sobie jednak świetnie z pełnym dubbingiem, który jeszcze lepiej wprowadzi w piracki świat. Ogółem polecam bez wątpienia, szczególnie dla większych i dobrze zgranych grup, jako świetna odskocznia od cięższych tytułów euro, a także jako bardzo fajna gra na imprezy, na których chce się przeżyć przygodę i zaznać nieco śmiechu.

PLUSY:

MINUSY:

WERDYKT:

NAPRAWDĘ DOBRA PIRACKA PRZYGODÓWKA KOOPERACYJNA!

Nie bez powodu na Board Game Geek tytuł ten posiada wysoką ocenę od graczy (7,8/10!).

OCENA:

7,5/10

W GRĘ MIAŁEM PRZYJEMNOŚĆ ZAGRAĆ DZIĘKI UPRZEJMOŚCI WYDAWNICTWA PORTAL GAMES. SERDECZNIE DZIĘKUJĘ!

WYDAWNICTWO NIE MIAŁO JAKIEGOKOLWIEK WPŁYWU NA TREŚĆ NINIEJSZEJ RECENZJI.